Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

caravan trekken op helling met hybride auto

Vraag gesteld door opel Zafira op 22 december 2018

Kan ik met de hybride versie van de Kia Niro op een lange berghelling onbeperkt beschikken over het maximale vermogen en koppel?

Of is op een gegeven moment de accu leeg en heb ik alleen beschikking over de benzinemotor zonder elektromotor?

Heeft U ook zicht op de levensduur van de accu en hoe verhoud zich de te leveren elektrische capaciteit tot de lengte van de levensduur?

Is er al enig zicht op de prijs van een vervangende accu in de hybride versie?

Met vriendelijke groeten

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over de KIA Niro hybrid en de elektromotor op een lange berghelling.

Deze vraag is reeds eerder gesteld op dit platform.

Of u in de bergen vanuit stilstand wegkomt met een Kia Niro, hangt van een groot aantal factoren af. Als het accupakket geladen is, dus ondersteunt in de aandrijving, is er niets aan de hand.

De elektromotor levert 44 kW en 170 Nm. De 170 Newtonmeter aan trekkracht is, elektromotor eigen, bovendien direct beschikbaar. Dat levert een gecombineerd vermogen op van 121 kW en een trekkracht van 317 Nm.

Het is theoretisch mogelijk dat het accupakket na een lange klim geen ondersteuning meer levert. In dat geval moeten de auto het doen met alleen de benzinemotor. Met 1300 kg wordt het dan krap op een steile helling, zeg meer dan 12%. Of en hoe snel het accupakket leegraakt kunnen wij niet zeggen. Kia zegt daarover:

"Als er langdurig in de bergen gereden wordt en de situatie doet zich voor dat het accupakket leeg raakt (let wel; vanwege beveiliging raakt het accupakket niet 100% leeg), dan wordt de beklimming op de brandstofmotor alleen voortgezet. Het accupakket wordt weer door de brandstofmotor opgeladen, wanneer de beklimming eindigt en er een nagenoeg vlakke weg (hoogstens een lichte helling) wordt bereden. Indien er tijdens een klim wordt geremd, wordt het accupakket op dat moment ook bijgeladen door regeneratief remmen. Er is geen mogelijkheid om exacte waardes te benoemen, daar dit van te veel variabelen afhankelijk is. Denk hierbij aan de belading van de auto, de buitentemperatuur, de laadstatus van de accu op dat moment, het rijgedrag van de bestuurder, diverse hellingshoeken in de klim, etc."

Verder vraagt of u of wij zicht hebben op de levensduur van de tractieaccu.

Als we kijken naar de levensduur van de reeds bekende hybride auto's zien we gemiddeld wel een levensduur van meer dan 200.000 km. Er is nog geen zicht op de prijs van een tractieaccu voor een Kia Niro .