Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Storing Ford Ka 2011 inhouden motor, lampje brandt

Vraag gesteld door mvdheeden op 19 oktober 2016

Na een grote beurt incl. distributieriem en v-snaar motorstoring gehad. Inhoudende motor en motormanagement lampje brandt. ANWB man constateerde overslag in cilinder 1 en 3. Na resetten van ECU geen storing en vermogen verlies en ANWB man adviseerde mij om door te rijden. Later in Belgie weer storing.

Na afkoelen motor en opnieuw starten liep de motor weer probleemloos. Aangekomen in Belgie toch maar Belgische Wegenwacht naar laten kijken en die constateerde en oververhitte bobine. Hij adviseerde mij om gewoon terug naar Nederland te rijden en vaak te stoppen om de motor te koelen.

Na 20 minuten weer storing, uiteindelijk heb ik de motorkap op een kier gezet en zo terug naar Nederland (300km) gereden. Ford garage kon het probleem niet vinden en voor alle zekerheid computer doorgemeten, auto onderzocht, de bobine en bougies vervangen (270 euro). Twee dagen later weer hetzelfde probleem; motor houdt in en lampje brand. Na opnieuw starten loopt de motor weer (tijdelijk) normaal. Vraag wat is de oorzaak en moet ik eerdere gemaakte kosten betalen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een inhoudende Ford Ka.

Onjuist gestelde diagnose
In ieder geval is de conclusie dat de gestelde diagnose met als gevolg o.a een nieuwe bobine niet juist is geweest. De bougies hadden misschien binnen een redelijk termijn tóch vervangen moeten worden en is in die zin geen overbodige investering geweest. Maar de nieuwe bobine is een zinloze actie gebleken en zou wat mij betreft gecrediteerd moeten worden. Wellicht is de oude bobine nog beschikbaar en kan deze weer terug geplaatst worden.

Advies
Ik ga er vanuit dat de dealer ook de intentie heeft die kosten in rekening te brengen die daadwerkelijk het gewenste resultaat opleveren. Deze omschreven klacht wordt wel vaker gerelateerd aan een ontstekingsprobleem met het vervangen van bougies, kabels en bobine als tevergeefse actie. In veel gevallen blijkt het probleem dan in een injector te zitten. Misschien dat de dealer wat meer in die richting zou moeten denken.

 


***

 

 

 

Reactie van mvdheeden:
Net contact gehad met de dealer. Volgens de Ford is het een krukas-positie-sensor die niet goed contact maakte. Ze hebben deze schoongemaakt en opnieuw geplaatst. Vraag: zou dit het probleem met met het uitvallen van de cilinders oplossen?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
De krukassensor is in het algemeen wel een storingsgevoelig component. In ieder geval is het een poging waard en geen kostbare handeling.

 


***

 

 

 

Reactie van Petet Dijkman:
Hallo Jos,
Mag ik vragen of deze storing nu ook is opgelost daar het schoon maken van de krukas positiesensor?

Ik heb namelijk een identiek probleem, alleen dan op cilinder 1 en 4.

Graag hoor ik van u,
Mvg Peter Dijkman

 


***

 

 

 

Reactie van mvdheeden:
Beste Peter,
Het probleem lijkt opgelost. De garage had tijdens het verwisselen van de distributieriem de sensor geraakt, waardoor deze los kwam van het blok en de storing veroorzaakte.

 


***

 

 

 

Reactie van Helene4:
Beste mvdheden en Peter Dijkman,
Ik heb nu het zelfde probleem wat hierboven is beschreven met idem Ford Ka. Mijn garage komt er tot op heden nog niet uit en ik vroeg me af of jullie probleem is opgelost of hierna nog terug gekomen is.
De bougies- bougies kabels en bobine vervangen, sensoren gecontroleerd, krukas gesteld. En het probleem is 1 dag later weer terug.