Auto voor onderhoudsbeurt en geconstateerd dat er koelvloeistof lekt. Afspraak gemaakt voor reparatie maar twijfel over juiste constatering.
Vraag gesteld door broedess op 2 januari 2019
Auto, ford focus, december 2014, moest voor onderhoud en APK. Bij vraag of er nog op speciale zaken moest worden gelet, heb ik aangegeven dat ik vond dat de motor wel veel lawaai maakte. Dit kon echter ook door kou veroorzaakt worden. 's Middags werd ik gebeld voor een "slecht nieuws gesprek". Vanwege mijn opmerking over het lawaai, is er extra aandacht besteed aan het geluid bij het starten van de motor. Toen is opgevallen dat de ventilator meteen aanging. Na verder zoeken was het slechte nieuws dat er koelvloeistof lekte, en dat er een rubberen ring vervangen moest worden, waar ze zo niet bij konden komen. Hiervoor moest de gehele motor eruit gehaald worden. In eerste instantie zou ik er niet meer mee mogen rijden. Dit kwam erg slecht uit vanwege de feestdagen en na overleg met de monteur mocht het wel, mits ik de koelvloeistof voor elke rit zou controleren en ik had een fles meegekregen om dan steeds bij te vullen, tot de reparatieafspraak a.s. dinsdag(8-1). Auto mee op vakantie was uitgesloten. De eerste keer heb ik koelvloeistof tot randje max. bijgevuld voor de zekerheid. (garage had dit ook gedaan tot boven rand minimum). Inmiddels heb ik 4x rit Zuid Holland-Brabant (200 km per keer) gereden, en diverse kleine ritjes en de koelvloeistof lijkt nog geen millimeter verminderd. Ook heb ik nooit vloeistof onder de auto gezien. Ik begin daarom ook te twijfelen of wel de juiste constatering is gemaakt. Het is ook een zeer kostbare ingreep voor een auto van 4 jaar oud (bijna € 1800,- incl. 4-jaars onderhoudsbeurt en APK). Graag hoor ik uw mening hierover en advies wat te doen. Bij voorbaat dank!
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw dealer meldt een lekkage aan het koelsysteem.
Het betreft hier vermoedelijk de O-ring die in de motor voor het afdichten van het koelsysteem moet zorgen. Bij meerdere modellen van Ford komt dit voor en moet u beschouwen als ondeugdelijk. Uw dealer is op de hoogte van dit technische gebrek en is allert op auto's die voor dit verschijnsel in aanmerking komen. Er kan immers een grote motorschade ontstaan wanneer er uiteindelijk sprake is van oververhitting door een te laag koelwaterniveau.
Het niveau lijkt wellicht nauwelijks te zakken maar ik denk toch dat er een serieus probleem is. Het verlies betreft vaak kleine beetjes maar duidelijk te veel om te negeren. Omdat deze lekkage in de motor plaatsvindt hoeft u dat ook daarom niet op straat terug te vinden. Maar wat de kosten betreft vind ik dat u uw dealer hiervoor aansprakelijk kunt stellen.
Wettelijke garantie
Een O-ring dient normaliter een autoleven lang mee te gaan. Nu blijkt dat de O-ring ondeugdelijk is, kunt u zich (als consument) een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).
Kosten reparatie
Beroep op conformiteit dient u te richten aan de dealer (verkoper). Deze dient op zijn beurt de O-ring te vervangen. De kosten van de reparatie komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.
Indien u de factuur zonder protest betaald heeft, heeft u er zodoende blijk van gegeven akkoord te zijn met de afhandeling door de dealer.
Geschillen
Komt u er niet uit met de dealer;
- Leg de zaak voor aan uw rechtsbijstandverzekering
- Leg het geschil ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina