Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is de oorzaak dat een peilstokhouder krom trekt en vervormt

Vraag gesteld door ChickenAnn op 11 juli 2015

Mijn auto trilt al geruime tijd vanaf 60 p.u. Dit is heel merkbaar in de stoelzitting; het lijkt op een massagestoel. Vreselijk! . Inmiddels nieuwe remschijven en aandrijvingen gecontroleerd.Na ca 1000 km bleek de peilstokhouder ovaal te zijn ipv rond. Kompleet nieuw set geplaatst en nu heeft ook deze na ca 1000 km zich vervormd; krijg de peilstok er niet meer uit.
Wat kan de oorzaak van de trilling zijn en het vervormen van de peilstokhouder?

Hopelijk kunt u mij hierop een antwoord geven.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De vervorming van de peilstokhouder duidt op een grote onderdruk in het carter, waar normaliter een lichte overdruk hoort te zijn. De garage zou het dan moeten zoeken in het systeem van carterventilatie/uitlaatgasrecirculatie. Het is niet mogelijk om van afstand een sluitende diagnose te stellen, maar het zou goed kunnen dat er een vacuumklep of drukregelaar niet goed werkt. De peilstok zelf is gelukkig (wel) van goede kwaliteit, als hij naar binnen was gezogen had hij in het carter aanzienlijke schade kunnen aanrichten.   

De oorzaak van een trilling localiseren is lastiger. Om een richting te kunnen geven helpt het om te weten wanneer de trilling zich voordoet; bij welke snelheid (of altijd), alleen bij trekkende motor of ook bij uitrollen, met gekoppelde bak of in vrij, of alleen bij remmen? Oorzaken van ongewenste trillingen kunnen inderdaad de aandrijfas(sen), remschijven, banden, wielen, motorsteunen, onbalans in de wielen of in iets dat met dezelfde snelheid meedraait.  



***

Reactie van ChickenAnn:

Trillingen doen zich voor: ja/neen bij onderstaande:

- snelheid: vanaf 50/60 km p u en hoger;
- altijd: ja
-trekkende motor: ja;
- accelereren: ja
- uitrollen: neen; in ieder geval op dat moment niet voelbaar in de stoel
- stationair: ja; de motor geeft onregelmatige 'pufjes'
-remmen: neen;

onlangs remschijven vervangen en koppelingsplaten; daarnaast zijn al u vermelde meedraaiende delen gecheckt en goed bevonden.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid.



***

Reactie van ChickenAnn:

Aan de hand van bovenstaande reactie zou ik graag willen weten wat de oorzaak zou kunnen zijn van de aanhoudende trillingen van mijn auto.
Volgens de monteur 'verslikt' zich de motor; ik neem aan dat bi u bekend is hetgeen hiermee wordt bedoeld.
Graag uw reactie



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Omdat de trilling zich wel bij trekkende motor manifesteert en niet bij uitrollen, vermoed ik dat de oorzaak in de aandrijflijn ligt. Helemaal aan het eind daarvan, in de aandrijfassen, zitten de homokyneten oftewel de kruiskoppeling. Die kunnen door slijtage in de hele auto een trilling bij trekkende motor veroorzaken. De aandrijflijn begint bij de motor, die hangt in flexibele steunen. Als één of meer daarvan versleten of defect zijn kan dat ook trillingen veroorzaken.

Een motor die zich 'verslikt' is een ruim begrip, maar aannemelijk is dat het met luchtstromen heeft te maken, zoals plaatsvindt in het inlaatsysteem en zoals al aangegeven, de carterventilatie en uitlaatgasrecirculatie EGR.