Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

milieu certificaat Duitsland oudere Diesel

Vraag gesteld door Forrest Trump op 8 maart 2018

Heb een Ford Galaxy Diesel van 2002 waar roetpartikel filter achteraf is ingebouwd. De auto is door de vorige eigenaar nog niet zo lang geleden uit Duitsland geimporteerd (en heeft daar mogelijk grüne Plakette gehad). Daarmee zou ik groen certificaat (4) in Duitsland kunnen krijgen. Het staat echter niet op het kenteken (waardoor ik op 3 zou komen). Kan ik dit via RDW op kenteken krijgen of kan uitstoot bij TUV in Duitsland worden gemeten en zo groen certificaat krijgen? Qua papieren heb ik alleen een Abgas meeting van 2010 . Graag uw reactie wat ik het beste kan doen om een groen certificaat te krijgen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het verkrijgen van een groene milieu sticker voor Duitsland.

Voor Duitsland geldt dat een diesel Euro 3 met een KBA goedgekeurd retrofit roetfilter een groene milieusticker krijgt (Euro 4). Wanneer u dus over dit KBA certificaat beschikt dan kunt u deze bij de aanvraag toevoegen en komt u vervolgens voor de groene sticker in aanmerking.

Tevens vraagt u of de RDW de retrofit roetfilters registreert. Wij kregen het volgende antwoord van de RDW.

In het kentekenregister zijn alleen de typegoedkeuring milieu gegevens opgenomen. Achteraf gemonteerde roetfilters worden niet opgenomen in het kentekenregister. Ook het aanpassen van de milieu gegevens na achteraf gemonteerde roetfilters wordt niet gedaan in het kentekenregister. Er is ook geen wettelijke basis in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen, voor achteraf monteren van roetfilters.

Dus óók met een KBA gecertificeerd retrofitfilter blijft deze auto volgens de RDW gewoon een Euro 3 auto. Op zich ook logisch omdat de Euro klasse niet alleen op basis is van de roetuitstoot. De uitstoot van CO, HC en NOx zijn ook bepalend voor de emissiestandaard. Daarom zal een Euro 3 auto met een retrofit filter niet ineens een Euro 4 auto gaan worden.



***

Reactie van Forrest Trump:

Beste Jos, bedankt voor het deskundige antwoord. Ik heb niet het KBA certificaat. Als dat er was, zou de auto dan destijds automatisch het Euro 4 hebben gekregen op het kenteken, en gaat dit altijd mee bij verkoop? Of kan het zijn dat het verloren gaat bij overname van Duitsland naar Nederland (omdat de auto oorspronkelijk Euro 3 is).
Als ik het goed begrijp heeft het dus geen zin om naar een TUV station te gaan voor een Abgasmessung voor het verkrijgen van Euro 4 ?
Als de filter KBA goedgekeurd is, zou ik dan in Duitsland een groen certificaat kunnen krijgen?
Vriendelijke groeten, Ruud



***

Reactie van Jos van der Drift:

Bij import komt feitelijk de sticker te vervallen omdat het op de sticker vermelde kenteken dan niet meer correspondeert met het nieuwe kenteken. In uw geval had het Duitse kenteken dan nog op de sticker vermeld gestaan terwijl er inmiddels een Nederlands kenteken op zat.

Maar voor het verkrijgen van de groene sticker bent u kansloos wanneer het KBA certificaat ontbreekt. Het gaat écht om het schriftelijke bewijs van een goedgekeurd filter. Een test via de uitlaat door de TUV gaat helaas niet helpen. En het KBA certificaat verkrijg je bij aanschaf en zal je met terugwerkende kracht niet alsnog kunnen verkrijgen.



***

Reactie van Forrest Trump:

Jammer, dat is niet wat ik horen wilde, maar bedankt voor het antwoord! Groeten Ruud