De wielvlucht is te negatief -2grad 6sec.
Vraag gesteld door stefan100 op 7 december 2015
Wielvlucht is te negatief. Effect overmatige slijtage aan de binnenzijde van de band. Het betreft hier het linker voorwiel.
Merk: Volvo V70 bj 2010. De auto is bij een volvo garage geweest waar het antwoord was dat de wielvlucht bij deze auto niet instelbaar is. Dit al laten controleren bij het bedrijf waar ik de banden koop en mijn winter/zomerbanden wissel. Zij doen ook reparaties.
Voorstel van de volvo garage : -
- Vervangen van de veerpoot incl. wielnaaf kost E 750,-
- Vervangen van de draagarm kost E 264,-
- Uitlijnen kost E 76,-
Dit is mij nogal wat. Kan er niet een nauwkeuriger conclusie gesteld worden. Deze conclusie had ik zelf ook kunnen stellen. Hierbij sluit je bijna alles uit wat de werkelijke oorzaak zou kunnen zijn. Hoe kan zoiets ontstaan, ik rijd niet snel over drempels, heb bij mijn weten niets geraakt. Volvo garage zegt dat dit kan komen door tegen een stoeprand te rijden. Dit zou betekenen dat het wiel aan de onderzijde naar binnen gedrukt wordt en zou dan een positieve wielvlucht ontstaan volgens mij. Er is geen schade aan de velg of de band.
Graag uw advies.
MVG,
Stefan100
Antwoord van Leo
ANWB ExpertWielvlucht is te negatief en niet afstelbaar bij uw Volvo V70.
Als de wielvlucht te negatief is staat de bovenzijde van de band te veel naar binnen. Als u een stoeprandje geraakt zou hebben zou inderdaad de onderzijde naar binnen gaan en de wielvlucht positief worden.
Mogelijk is het wiel aan de bovenzijde geraakt en dus naar binnen gedrukt. Dit kan gebeurd zijn terwijl de auto ergens geparkeerd stond, het betreft immers de linker voorzijde. Het meest voor de hand liggend is dat de veerpoot krom is en dat die dus vervangen wordt. Alle kracht om de veerpoot krom te drukken is via het wiellager gegaan dus is het wel verstandig om het wiellager mee te vervangen. De draagarm zou ik nog even laten zitten.
Na uitlijnen zou het probleem opgelost moeten zijn.
Deel deze pagina