Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wel of geen jumpstarter/starthulp kopen en vragen over accu

Vraag gesteld door Franck2 op 27 december 2016

Recent heeft de Wegenwacht mij geholpen omdat de accu leeg was van mijn Ford Focus (benzine). Volgens de Wegenwacht was het duidelijk dat de accu (1,5 jaar oud) defect is. Ik was direct doorgereden naar de Ford dealer en hier kreeg ik te horen dat de accu nog prima is en dat het probleem veroorzaakt wordt doordat ik te weinig rij. Het klopt inderdaad dat ik de laatste twee weken niet meer op de snelweg geweest was en slechts 2 of 3 korte ritten binnen het dorp gemaakt heb.

Nu overweeg ik een jumpstarter of starthulp kopen, maar ik hoor en lees dat dit schade aan de boordcomputer en andere elektronica kan opleveren. Mijn vraag is dus of het wel of niet verstandig is om zo'n jumpstarter te kopen. En zo ja, is er een advies over welke, want de prijzen lopen uiteen van 50,- tot 500,-.

Tot slot ben ik benieuwd wat jullie vinden van de oorzaak van de lege accu. Het klinkt logisch dat te weinig rijden de oorzaak is, maar hoe weinig moet je rijden wil dit echt een probleem zijn? M.a.w. als je boodschappen gaat doen, dus totaal 2 keer starten en 10 min. rijden, is de accu dan per saldo minder vol? En heeft het nut om tijdens het rijden zoveel mogelijk verbruikers (verwarming, airco, radio) uit te laten zodat de accu beter kan opladen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het al dan niet aanschaffen van een jumpstarter.

Om uw vraag zo volledig mogelijk te kunnen afhandelen verneem ik graag het type en bouwjaar Ford Focus.

 


***

 

 

 

Reactie van Franck2:
Bedankt voor de snelle reactie. Mijn Ford Focus is een stationwagen, 1.8 benzinemotor en is van 2010. De accu is anderhalf jaar geleden vervangen en is van het merk Varta.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Bij deze generatie Focus is het gebruik van een starthulp zoals een jumpstarter of booster best een risico. Er is een reële kans op elektronica schade door piekspanningen met vaak hoge reparatiekosten als gevolg. Daarbij komt ook dat de voorkeur meer uitgaat naar het juist voorkomen van een lege accu. Een lege accu kan nu eenmaal makkelijk definitief de geest geven, zeker wanneer er ook nog nachtvorst overheen is gegaan. Bij de moderne auto is een starthulp steeds nadrukkelijker een professionele aangelegenheid geworden en is voorzichtigheid dus geboden.

Zoals gezegd is in uw geval voorkomen beter dan genezen. Wanneer u ééns per week na het boodschappen doen de rit naar huis langer dan 20 minuten zou kunnen maken, houdt dat de accu wellicht voldoende in leven. Op weg naar huis zou u een wat langere route kunnen kiezen waar u ook in een hoger toerengebied kunt rijden. Bewust over een wat langere afstand boven de 2500 toeren rijden (door bijvoorbeeld één versnelling terug te schakelen) zal gedurende een rit van 20-30 minuten de accu weer volledig laden. Dat moet voldoende zijn om vervolgens óók met regelmaat 10 minuten ritjes te kunnen maken.

Een andere te overwegen optie is het regelmatig aansluiten van een druppellader. Dat houdt de accu gedurende een wat langere periode van stilstand en summier gebruik in conditie en startklaar. Praktisch moet u wel een 220 V aansluiting in de buurt van de auto hebben als stroomvoorziening voor de druppellader. Misschien is het bewust anticiperen op uw rijpatroon dan tóch eenvoudiger.

Overigens kunt u bij korte ritjes en lage toeren gebieden bij voorkeur zo min mogelijk niet noodzakelijke gebruikers inschakelen. Op toeren gedurende een langere rit is dat geen bezwaar.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Franck2:
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Het is duidelijk dat ik dan geen jumpstarter ga aanschaffen.

Ik heb inmiddels een accutester gekocht die via de 12V aansluiting in de auto werkt. Ik hoop daarmee meer inzicht te krijgen. Die vertaalt de gemeten spanning naar een indicatie hoe vol de accu is. Hoe betrouwbaar dat is weet ik niet. Hij gaf 12,23V (2 van 3 streepjes) aan. Na 2x een kwartier over de snelweg rijden gaf die heel even 3 streepjes (helemaal vol) en een paar seconden later weer twee streepjes met 12,53V, wat snel terugliep naar 12,44V. Is zo'n tester nuttig, of zegt dat eigenlijk niet veel?

Zou een "Accubeschermer op zonne-energie" (zonnepaneel), die ook in de 12V aansluiting kan, een goed alternatief voor een druppellader zijn?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
De tester via de sigarenaansteker lijkt prima te werken. De laadtoestand d.m.v. streepjes reageert al op één tiende volt meer of minder. Vandaar dat je de ene keer drie balkjes hebt en als snel met iets minder 2 streepjes. Het apparaatje is zeker nuttig maar vooral óók om onderweg te kunnen anticiperen op een zo goed mogelijke laadtoestand van de accu. U zou ook meteen het effect kunnen zien bij het uitschakelen van een gebruiker zodat u de auto met drie volle streepjes weer kunt wegzetten. Verder laat het apparaatje zien onder welke rijomstandigheden de accu het best geladen wordt,zodat u daar onder het rijden óók rekening mee kunt houden.

 

 

Een accubeschermer met zonnepaneel kan best een handig hulpmiddel zijn. Maar dan moet het apparaat wel een redelijk vermogen leveren van wat mij betreft minstens 20W. Verder moet de 12V autoaansluiting wel permanent geschakeld zijn en niet alleen over het contact. Dan kan dit inderdaad best een werkend alternatief zijn.

 


***

 

 

 

Reactie van Franck2:
Bedankt. Ik ga met de tips aan de slag en laat het resultaat hier nog weten.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Franck2:
Inmiddels heb ik wat meer ervaring met zowel de accumeter als een accubeschermer op zonne-energie.

Zelfs na 2x drie kwartier rijden geeft de accumeter 2 van de 3 streepjes aan. Na een nacht stilstaan geeft die vaak maar 1 streepje. Alleen direct na het rijden zie ik 3 streepjes, wat daarna snel 2 wordt (met contact uit).

Ik ben met deze ervaring nogmaals lans de Ford dealer geweest. Daar hadden ze niet veel vertrouwen in de accumeter. Ze hebben de autoaccu nog een keer doorgemeten en die zou goed moeten zijn. Ik heb de accumeter ook bij andere auto's geprobeerd, maar bij al die auto's werkte de 12V aansluiting in de auto pas als het contact aanstaat. Zodra het contact aanstaat is dat voor de meter sowieso al een reden om slechts 1 of 2 streepjes weer te geven. Wellicht is dat ook in mijn auto het probleem, als er maar iets aanstaat bijv. (dashboard) verlichting, dan geeft de meter al minder aan. (Gelukkig werkt bij mij de 12V aansluiting wel zonder dat het contact aanstaat.)

Inmiddels heb ik een accubeschermer op zonne-energie aangeschaft. Het is een 6W versie geworden, want deze is al 50x35 cm. Een 15W versie zou 97x35 cm zijn en dat is onhandig groot in de auto. Na een aantal snelweg ritten heeft de auto 5 dagen stilgestaan met het zonnepaneel. Daarna gaf de accumeter weer slechts 1 streepje aan. Het was wel koud, dat speelt wellicht ook mee.

Dus bij mij geeft de accumeter juist meer onzekerheid i.p.v. meer zekerheid. Maar ik hoop dat het zonnepaneel in combinatie met proberen het autogebruik aan te passen voldoende is om niet weer met een lege accu geconfronteerd te worden.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Het enkele streepje vind ik niet zorgwekkend. Dat er na het starten drie branden is op zich logisch omdat er dan sprake is van laadstroom geleverd door de dynamo. Maar wanneer dit zonnepaneeltje het op een streepje weet te houden, ook bij koud weer, zou het goed moeten komen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Max127:
Waarom kan ik hier geen antwoord op geven?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
U mag gerust een reactie, antwoord of aanvullende vraag plaatsen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ruurd2:
Helemaal duidelijk is mij dit toch nog niet: wat is het wezenlijke verschil tussen starten op een gewone accu en een starthulp.