Matrix borden
Vraag gesteld door Renny op 12 april 2017
Beste heer Hendriks, Ik vraag mij al enige tijd af waarom rijks waterstaat niet de maximum snelheid op de matrix borden vermelden?, en niet alleen als er een ongeval plaats vind of files. Soms weet je niet hoe hard je mag rijden omdat je de kleine bordjes op de vangrails niet goed kan zien doordat ze hebben besloten de verlichting op een bepaalde tijd uit te zetten.Ik denk dat het dan ook duidelijker is wanneer een weg overgaat naar een andere snelheid. Met vriendelijk groet, Renny
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertANWB verkeerskundige Ton Hendriks antwoordt op uw vraag over matrixborden:
"U geeft de suggestie om de maximum snelheid op de matrixborden te zetten. Dat is wel een goede gedachte: ze zijn goed te zien, flexibel, etc. Daarom hebben wij dit idee al eens met Rijskwaterstaat besproken.
Er zijn een paar redenen waarom dat toch niet gebeurt.
De matrixborden zijn maar op een deel van het wegennet aanwezig (ongeveer éénderde). Het kan dus niet overal.
Matrixborden zijn niet zo flexibel als je in eerste instantie denkt; ze kunnen alleen de snelheden 50, 70 of 90 tonen. Soms staan er andere snelheden op de borden (80 of 100) maar daar zijn bijzondere, dure, ingrepen voor nodig geweest om die borden aan te passen.
Er staan geen rode randen om de matrixsnelheden. Dat is qua handhaving een lastig punt. Hoewel de matrixaanduidingen een wettelijke maximumsnelheid inhouden wil de politie alleen op de ‘matrixsnelheid’ handhaven als er een rode rand om het bord staat. Dat wil overigens niet zeggen dat er bij matrixborden nooit gehandhaafd wordt, want er staan ook borden in de berm met een maximum snelheid."
***
Reactie van co appelman:
Op de A10 west in de trajectcontrole hebben de matrixborden wel een rode rand om de 80 km aanduiding.
Ook op de duitse autosnelwegen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van dynamische snelheidsaanduidingen boven de rijstroken. Blijf ik toch met de vraag zitten waarom dat hier niet wordt toegepast.
***
Reactie van Erik Jan de Jong:
Het is wel degelijk mogelijk een rode rand om de snelheden op de matrixborden aan te brengen, maar dat is zoals gezegd een dure grap. De huidige borden kunnen dat nog niet tonen; er moet dus het één en ander vervangen worden.
Op de trajecten waar continu een lagere snelheid geldt omwille van gezondheid van de omwonenden (o.a. A10 west, A20 Rotterdam) is er voor gekozen de kracht van de snelheidsbeperking te vergroten door de rode rand toe te voegen. Daar is dus een gerichte investering gedaan voor een relatief klein aantal, maar wel belangrijke matrixborden.
Deel deze pagina