Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hybride rijden in N- of B-modus?

Vraag gesteld door Vreugdevuur op 11 februari 2018

Op internet en YouTube vind ik info dat het slim is om de versnelling van de hybride auto soms tijdens het rijden in de N- of B-stand te zetten, omdat je daarmee energie/brandstof bespaart of terugwint. Maar hoe slecht is dit voor de versnellingsbak of -plaat? Onze vorige (benzine)auto, met een MMT-een automaat, moest een nieuwe koppelingsplaat en dat is een dure grap. Dus heel graag deskundig advies over wat wel en niet verstandig is bij een hybride auto om zo zuinig mogelijk te rijden. En als je idd de N- of B-modus mag gebruiken, hoe doe je dit dan zo goed mogelijk?
Wij rijden een Auris TS.
Dank alvast voor uw reactie!

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

U ziet op YouTube dat het handig is om de selecte handle in de N- of de B stand te zetten tijdens het rijden om brandstof te besparen.

Ik zou dat niet doen, dus ik ga niet schrijven hoe je dat zo goed mogelijk kunt doen. Wat als hij in 'N' staat en er moet plotseling geaccelereerd worden? Een handgeschakelde auto zet je ook niet zomaar in zijn ‘vrij’. Toyota heeft de auto zo ontworpen dat hij zo zuinig mogelijk rijdt en heeft dat ook zo in de handleiding opgenomen.

Er staat onder andere in: Zet de selectiehendel onder normale rijomstandigheden in stand D voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik en een zo laag mogelijke geluidsproductie.

En: Remwerking van de motor

Selecteer stand B om gebruik te maken van de motorremwerking.

●Tijdens het rijden met hoge snelheden merkt u wellicht dat de vertraging
door de motorremwerking kleiner is dan bij conventionele auto's.

●Rijd onder normale omstandigheden niet langdurig met de transmissie in
stand B. Dit kan een ongunstige invloed op het brandstofverbruik hebben. Gebruik, om dit te voorkomen, stand D voor normale rijomstandigheden.



***

Reactie van Vreugdevuur:

Oké, dankuwel voor uw reactie. Voor mij is nu duidelijk dat je de N dus niet onder het rijden moet gebruiken. Maar wanneer kun/mag je in NL dan de B-modus gebruiken? Alleen bij steile heuvels of ook bijv. bij het afremmen voor een bocht/kruising of stoplicht?



***

Reactie van Frank Clavaux:

De B alleen gebruiken in heuvelachtig gebied. Lichte hellingen mag ook als de auto te weinig op de motor afremt.

Het is niet de bedoeling dat je bij elk stoplicht of bocht aan de selectiehandle moet gaan zitten om af te remmen.