Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zijn injectoren (Volvo V50 1.6D) te repareren en zo ja, wat kost dat?

Vraag gesteld door KarelKnp op 27 oktober 2016

Graag zou ik van een expert willen weten wat precies de symptomen zijn als de injectoren gerepareerd of eventueel vervangen zouden moeten worden? Met andere woorden : welke storing laat de auto dan zien?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de gevolgen van slechte verstuivers bij uw Volvo V50.

Wanneer een verstuiver de beste jaren gehad heeft gaat dat ten koste van een optimaal mengsel dat ook voor een optimale verbranding moet zorgen. Wanneer dat niet het geval is zullen de prestaties dus afnemen en het verbruik loopt op. Verder komt er meer roet vrij dat mogelijk door de aanwezigheid van een roetfilter niet eens serieus opvalt.

Maar ook deeltjes onverbrande diesel heeft z'n vervelende bijwerkingen. Deze kunnen uiteindelijk weer in de motor terecht komen en zorgen voor inwendige motorische vervuiling. In een ver gevorderd stadium kan dat zelfs gevolgen hebben voor de smering van het draaiende gedeelte van de motor met grote motorschade als gevolg. De turbo is dan ook geen lang leven beschoren. Versleten of defecte verstuivers kunnen dus vergaande gevolgen hebben voor de duurzaamheid van de motor. Soms kan een brandend storingslampje het signaal zijn van kwaad dat al geschied is.

Wat de kosten betreft denk ik dat een set gereviseerde verstuivers mét de-en montage al richting de 1.500 euro gaat.



***

Reactie van KarelKnp:

Dank voor uw antwoord! Ik klaag al anderhalf jaar over teveel roetontwikkeling. Mijn auto kwam zelfs tot twee keer toe niet door de APK-keuring (2015 en 2016). In allebei de gevallen heeft mijn garagehouder kunstgrepen uitgehaald om toch de keuring te halen. Ook kreeg ik te horen dat de roetontwikkeling zou komen doordat ik te 'netjes' rijd. De laatste keer heeft hij wat 'schoonmaak'-spul in de tank gegooid waardoor de roetontwikkeling inderdaad gedurende 100 km rijden iets minder was. Maar daarna was het weer helemaal terug, inclusief het inhouden van de motor bij stationair rijden waarbij tegelijkertijd een melding op het dasboard verscheen: 'anti-skid service vereist'.
Omdat hij niet wist wat er aan de hand was, is hijzelf met de auto gaan rijden en heeft hem hard op de staart getrapt, m.a.w. veel toeren laten maken in de bochten in de tweede versnelling (ik zat ernaast). Toen hield de motor er ineens mee op. Zijn diagnose is nu: twee injectoren moeten vervangen worden, twee kunnen gerepareerd worden. Mijn vragen nu: 1. kan een injector inderdaad gerepareerd worden? Zo ja, had mijn klacht over roetontwikkeling bij de allereerste APK-keuring opgelost kunnen worden door reparatie van de injectoren, dus anderhalf jaar geleden al?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een injector kan gerepareerd worden door deze te reviseren. Een overmatige roetontwikkeling kan nog weleens eens het gevolg zijn van het gebruik en rijstijl. Eigenlijk zoals de garage heeft aangegeven door een rustige rijstijl.

Maar u schetst een situatie waarbij er naast de te hoge roetuitstoot óók sprake was van een slecht stationair draaiende motor en een storingsmelding. Dan is het aannemelijk dat de hoge roetuitstoot daarmee in verband gebracht kan worden. Wanneer nu de diagnose is dat de conditie van de verstuivers hier schuld aan hebben, zullen de roetproblemen ten tijde van de APK daar al een vooraankondiging van geweest kunnen zijn. Of de verstuivers bij de eerste APK beter meteen gerepareerd hadden moeten worden durf ik niet zo stellig te beweren.

U zou overigens wat dit probleem betreft óók kunnen aankloppen bij een dieselspecialist. Dat kan soms door hun kennis en ervaring financieel wat voordeliger uitpakken.



***

Reactie van KarelKnp:

Maar als repareren hetzelfde is als reviseren, wat gebeurt er dan als er gereviseerd wordt?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Bij het reviseren van een verstuiver wordt deze gereinigd, voorzien van nieuwe nozzles, afgesteld en getest. Repareren is niet het juiste woord in deze context maar wanneer je een verstuiver hebt gereviseerd is deze feitelijk dus gerepareerd.