Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Start-stop systeem is gek geworden

Vraag gesteld door Jack46 op 7 oktober 2017

Tot voor enkele maanden werkte het start-stop systeem van mijn Nissan Note van 1,5 jaar oud prima. De motor sloeg af bij stoplichten met de bak in z'n vrij en voet van de koppeling ( tenzij er condities waren waardoor de motor bleef draaien ). Nu gebeurt het regelmatig dat hij afslaat zo als het behoort , maar direct daarna weer start . Meestal wijst dit op een slechte accu. Dealer heeft met twee man alles getest en gedaan wat mogelijk was , maar kan geen oorzaak vinden. Dit systeem is uitschakelbaar , waardoor de motor blijft draaien , maar dat lost het mankement niet op . Heeft iemand een idee wat het op kan lossen? Ik zit nog ruim in de garantie , maar wat heb ik daar aan als een probleem niet opgelost kan worden? Geeft een onvoldaan gevoel.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Het start/stop systeem van uw Nissan Note werkt sinds een tijdje niet meer goed en u vraagt wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Om te controleren of het systeem op zich goed werkt kunt u de accu bij de dealer laten opladen tot 100% en vervolgens resetten.

Als het systeem nu goed werkt wordt het probleem veroorzaakt door het gebruik.

Bij een auto met sart/stop wordt de accu maximaal tot 80% geladen door de dynamo. Laden van 80 naar 100% gebeurt door afremmen op de motor. Zodra de accu onder de 80% komt zal het sart/stop systeem niet meer werken.

Het lijkt er op dat de ladingstoestand van uw accu op dit moment rond de 80% is. Bij 81% zal de motor nog afslaan maar als de motor uit is zal de ladingstoestand onder de 80% komen en zal de motor zelf starten om te voorkomen dat de ladingstoestand te ver daalt.

In dit jaargetijde, met veel korte ritjes en veel verbruikers als ruitenwissers, achterruitverwarming, verlichting en ventilator komt dit probleem veel voor. Door hoog stroomverbruik, lage toerentallen en weinig afremmen op de motor komt de ladingstoestand van de accu nauwelijks boven de 80%.




***

Reactie van Jack46:

Dank voor uw antwoord . Het is mij bekend dat de regeling bij niet geheel warme motor of veel verbruikers en diverse andere invloeden , kan besluiten om de motor niet af te zetten. Maar dat verklaart niet, waarom bij volledig warme motor en een minimum aan verbruikers de motor keurig uit gaat zoals bedoelt , maar daarna ONMIDDELIJK weer start. Dat vindt de Nissan dealer ook niet normaal. Het is ook niet altijd zo .Het ene moment werkt het wel zoals bedoeld en even later onder dezelfde omstandigheden niet. Maar het raarste komt nog . Er is niets veranderd behalve uitlezen en batterij testen , maar sinds het garagebezoek 4 dagen geleden werkt het weer zoals het bedoeld is . Dus niet motor uit en direct weer aan.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

De motor van uw Nissan Note met start/stop slaat soms af om gelijk daarna weer te starten en u vraagt hoe dat komt. Tevens vraagt u hoe het kan dat het systeem na het laatste garagebezoek weer normaal werkt.

Als na het stoppen de motor afslaat en gelijk daarna weer start zal de ladingstoestand van de accu rond de 81% zijn als de motor afslaat, zodra de accu onder de 80% komt zal de motor weer starten.

Dat het start/stop systeem na het laatste garagebezoek weer normaal werkt klopt wel. In de garage is de accu opgeladen en getest en vervolgens gereset. De ladingstoestand van de accu is nu ruim boven de 80%.




***

Reactie van Jack46:

Best mogelijk dat u gelijk hebt, meneer Ruijgrok. Maar als dat de oorzaak is , snap ik niet dan Nissan geen grotere marge heeft genomen in die ladingstoestand. Bijvoorbeeld 10% in plaats van 1%. Ook zouden alle bezitters dit probleem dan moeten kennen en maakt dat systeem in de praktijk nutteloos. Sterker nog , het trekt de batterij leeg op een traject met veel stoplichten. Ook verklaart het niet waarom het systeem voorheen wel naar behoren werkte. Inmiddels is het probleem ook weer terug , dus ik schakel het bij elke rit voortaan maar uit. Verder werkt en bevalt de auto prima.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Bij veel korte ritjes met veel elektrische gebruikers zal de accu snel weer van 100 naar 80% ladingstoestand dalen.

Alleen veel afremmen op de motor kan voorkomen dat het start stop systeem uitvalt.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Vervolg van @jack46

Motor uit bij stoplichten zoals het hoort te gaan als aan alle condities voldaan is, maar zodra motor stopt, start hij DIRECT weer. Toen kreeg ik een hele verhandeling van de expert , hoe het systeem werkte enz. Het systeem had het eerste jaar prima gewerkt en ik wist zeker dat er niets aan mijn rijgedrag was veranderd of dat het aan de weersomstandigheden kon liggen. Bezoek aan de dealer bevestigde dat er iets mis was , maar ze konden de oorzaak niet vinden. Er werd wel gezegd dat een niet optimale batterij meestal de oorzaak was. Die was getest en goed bevonden. Ik vond het niet acceptabel dat het niet opgelost werd voor een auto die toen nog een jaar in de garantie zat. Na ruggespraak met Nissan nogmaals naar de dealer, waarop toch de batterij werd vervangen en .....opgelost . Conclusie : de electronica reageert te kritisch op een batterij die nog jaren mee had gekund , maar niet 100% in orde was. Met de nieuwe batterij rij ik alweer drie weken zonder problemen terwijl het met de oude batterij een dagelijks probleem was.