Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Milieu eisen 2020/21 en huidige nieuwe auto 2018/2019

Vraag gesteld door Milieu-eisen en auto op 9 juli 2018

In Brussel heeft de EU de regels vastgesteld waar nieuwe auto’s vanaf 2020/2021 aan moeten voldoen. Als nu een elektrische auto nog niet geschikt is voor je huidige gebruik, hoe kan men dan nu een nieuwe auto kopen die dan nog toegelaten wordt in de belangrijkste landen. Een nieuwe huidige diesel auto heeft de geringste kans om in de toekomst nog bepaalde milieuzones in te kunnen. Hoe is dit voor de benzine auto en de hybride auto die nu verkocht worden. Milieu zones die nu gemaakt worden, zijn opgelegd door rechterlijke uitspraken en dit zal in de toekomst zeker niet anders zijn. De rechter zal steeds strengere eisen opleggen die vooruit lopen op nieuwe EU of landelijke richtlijnen op dit gebied.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

De allernieuwste generatie personenauto diesels, die voldoen aan euro 6d temp (inwerkingtreding september 2017) zijn relatief schoon. Bij de overige diesels, ook moderne diesels (euro 6 of euro 6c van na 2015) zit de NOx uitstoot nog ver boven die van benzine auto's, ook als dit al wat oudere benzineauto's zijn. Zie voor meer informatie hierover;

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2018/april/8-belan...

Samengevat, wij verwachten voor benzine auto's die voldoen aan ten minste de euro 4 norm (vanaf pakweg bouwjaar 2005), voor plug-in hybrids en voor elektrische auto's ook in de nabije toekomst geen milieubeperkingen. Voor diesels liggen de strengste milieubeperkingen (in Duitsland) nu op euro 5. Voor de nabije toekomst zou dit mogelijk nog aangetrokken kunnen worden tot euro 6. Voor de nieuwste generatie, euro 6d temp, verwachten wij op de korte tot middellange termijn geen milieubeperkingen.