Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Voor werk en privé ga ik zo'n 50.000km per jaar reizen. Voor 80% moet dat met een auto. Ik ga een 2e hands aanschaffen. Benzine of diesel?

Vraag gesteld door RuudHA op 26 april 2018

Ik moet een keuze maken tussen een 2e hands benzine of dieselauto met weinig gereden kilometers. Is diesel nog te overwegen gezien de huidige opinie/overheid? Of is de literprijs binnenkort hoger dan die van benzine? Word ik met een dieselauto van de weg verbannen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U staat voor de keuze een gebruike benzine of diesel aan te schaffen.

Met wellicht zo'n 40.000 km op jaarbasis is een diesel vanuit de gebruikte markt tóch een verantwoorde keuze. Enerzijds omdat de aanschafprijzen op de gebruikte markt behoorlijk gedevalueerd zijn. Daardoor zien we een groeiend verschil tussen de aanschafprijs van een gebruikte diesel en een vergelijkbare benzine versie.

Het is anderzijds wel zo dat de vaste lasten hoger zijn en het verschil tussen een liter benzine en diesel steeds kleiner wordt. In 2019 is er ook al een toeslag op de MRB aangekondigd op vervuilende diesels. Vervuilende diesels die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten (zonder af-fabriek roetfilter) moeten vanaf 2019 een toeslag van 15 % betalen op het volledig tarief.

Het advies is dus bijvoorkeur te kiezen voor de schone generatie diesel met minstens Euroklasse-5 vanaf ongeveer september 2009. Op basis van uw jaarkilometrage zal dit netto onderaan de streep u tóch de lagere prijs per kilometer opleveren. Wel met de wetenschap dat er mogelijk steden in Europa in de toekomst alle diesels de toegang tot de stad zullen gaan weigeren.

Voor een zorvuldige kilometerkosten berekening tussen twee potentiele benzine en diesel kandidaten zie Bereken autokosten.