Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

BMW E61/523i afslaan en inhouden, wat kan de oorzaak zijn?

Vraag gesteld door G van Gool op 14 augustus 2015

Auto: BMW 523i Touring uit 2006. N52 motor met 6-traps automaat.

Het euvel is ogenschijnlijk begonnen met het spontaan uitvallen van de cruise control. Geen foutmelding en de cruise control kon direct weer worden ingeschakeld. Dan bleef de cruise control enige tijd hangen en "random" klapte hij er weer uit. Er zijn geen andere verdachte zaken waargenomen ook geen foutmelding op het dashboard.

2 dagen later begon de auto te horten en stoten bij het wegrijden bij een stoplicht. Het leek op gas geven / geen gas geven / gas geven / geen gas geven etc... snel achtereen waardoor je erg slecht wegkomt bij een stoplicht. Dit was ook waarneembaar op de toerenteller. (hoog / laag etc... en dan tussen idle (ca. 800) en 2500).
Eenmaal met een beetje snelheid leek alles weer geheel normaal.

's avonds geprobeerd auto te starten. Die sloeg na enige tijd ( <1 min) af. Toeren liepen langzaam terug to onder 600 en dan sloeg de motor af.

Volgende ochtend met koude motor zelfde. Motor sloeg af.

Geen foutmeldingen of storinglampjes op het dashboard.

Auto is uitgelezen met generieke (bij vakgarage) en BMW specifieke apparatuur (bij BMW specialist), geen storingen in het geheugen.

Inmiddels zijn luchtmassameter, nokkenassensor en krukassensor gewisseld. Deze waren het blijkbaar niet.

Is dit een vaker voorkomend probleem of zijn er standaard storingen die genoemnde gevolgen hebben?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het galopperend toerental zou óók kunnen duiden op een vacuümlekkage door bijvoorbeeld lekkend vacuümslang. Incidenteel wil dat nog weleens voorkomen.



***

Reactie van G van Gool:

Per abuis is de vraag 2x gesteld.
De auto is naar een is voor uitgebreide diagnose naar een BMW specialist (Winfried van Abeelen - Tilburg) geweest.
Daar zijn verschillende modules uitgelezen.
Er bleken enkele communicatiefouten in het geheugen van de automaat opgeslaan.
1 vd 2 nokkenassensoren en de krukas sensor.
3 sensoren zijn vervangen (2x nokkenas en 1x krukas).
Dit heeft het probleem verholpen.

Inmiddels ca. 3000km geleden.