Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motormanagement klacht

Vraag gesteld door Henk van de Wouw op 31 juli 2017

Ik heb een Citroen Xsara Picasso 2.0l 16V Automaat 2004
Tijdens mijn vacantie in Frankrijk is er nieuwe accu geplaatst. Enkele dagen daarna kreeg ik een oranje motormanagement lampje. Bij de Citroen garage werd geconstateerd dat de achterste lamdasonde niet goed meer werkte. Reparatie was daar niet nodig maar in Nederland gebeuren. En ik kon rustig met deze klacht doorrijden. Er was wel een reset en een proefrit uitgevoerd en alles functioneerde goed tot we weer in Nederland terug waren. Hier kwam de klacht weer terug. Na onderzoek werd via de gevonden foutcode de voorste lamdasonde vervangen en het geheel weer gereset en alles functioneerde weer goed. Helaas is nu na ongeveer 2 weken de klacht weer terug. De motor loopt nog perfect (176000 km) .
Het volgende valt mij echter op: zowel in Frankrijk als in Nederland kwam de klacht erin toen ik na een stop de versnelling in P zette. En een keer is het voorgekomen dat de klacht erin kwam bij een stop voor een verkeerslicht toen een raam electrisch bediend werd. Vandaar dat ik denk aan een spanningsprobleem.
Graag uw mening en mogelijke oplossing voor mijn probleem.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Het motormanagementlampje van uw Citroën Xsara Picasso gaat regelmatig branden tijdens en na uw vakantie in Frankrijk. Afwisselend wordt de voorste en de achterste lambda-sonde aangewezen als de oorzaak.

Als u E10 benzine getankt heeft in Frankrijk en nu weer op Euro95 rijdt zou dat de oorzaak kunnen zijn. Na het tanken van E10 moet de inspuiting aangepast worden (verrijkt) en de computer kan dit zien als een storing. terug naar Euro95 moet het mengsel weer verarmt worden wat wederom een foutmelding kan geven

U kunt de auto nog een keer laten resetten en kijken of de foutmelding wegblijft nu u weer constant op dezelfde brandstof rijdt.