Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

coulance bij vervanging voortijdig breken distributieriem?

Vraag gesteld door woudaman op 10 juni 2015

Bij 98.000 km breekt de distributieriem van mijn Peugot 307SW uit 2007. Veel schade tot gevolg (16 kleppen vernieuwd etc, ruim 2500 euro). Volgens mijn erkende Peugot-garage waar mijn auto altijd volgens 'het boekje' in onderhoud is geweest zou deze pas verangen moeten worden na 10 jaar of 150.000 km(!). Bij de geplande beurt zou hij om die reden niet vervangen zijn. Het is dus gewoon 'domme pech', aldus garage.
Vraag: kan ik aanspraak maken op een deel vergoeding van de gemaakte kosten (arbeidsloon)? Valt van Peugot Nederland nog iets te verwachten of kan ik iets reclameren? Je verwacht niet dat de riem breekt op nog geen 2/3 van zijn levensduur. Wat adviseren jullie mij?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Formeel is het bedrijf die het onderhoud pleegt niet verantwoordelijk voor deze schade. Uiteindelijk is er wat dat betreft hem niets verwijtbaar wanneer de minimaal te verwachten levensduur van de snaar niet gehaald wordt. De officiële procedure is dat u het bedrijf die u de auto geleverd heeft aansprakelijk stelt voor deze schade. Wanneer dit het zelfde bedrijf betreft zou er in zo'n geval wel degelijk sprake moeten zijn van het vergoeden van de gevolgschade. Uw kosten zouden hooguit beperkt moeten blijven tot de (vroegtijdige) vervanging van de distributie en toebehoren. Bij een dergelijk geschil met een Bovag bedrijf zou u dit kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie. Hopelijk komt het niet zo ver en wordt er een passend voorstel gedaan.



***

Reactie van woudaman:

Ik heb de auto gekocht bij hetzelfde bedrijf als waar ik hem in onderhoud heb. Zij doen het af als 'pech' en ik heb niet het idee dat zij mij enigszins tegemoet gaan komen, laat staan willen opdraaien voor de gevolgschade (16 nieuwe kleppen en de nodige uren arbeidsloon). Bedoelt u dat ik dan de geschillencommissie moet inschakelen?



***

Reactie van Jos van der Drift:

U zou inderdaad de Geschillencommissie kunnen inschakelen voor en bindende uitspraak.

http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop

http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/juridische-stappen/geschillencommissie-voertuigen

Voor meer aanvullende info kunt u altijd de juridische experts raadplegen op dit platform.