Suzuki Ignis van 2017: harde vering hoe kan ik dit veranderen?
Vraag gesteld door oldenborg op 13 november 2018
Hoe kan ik dit veranderen? En hebben alle Suzuki Ignis dit probleem?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt hoe u het stugge veerkarakter van uw Suzuki Ignis aangepast zou kunnen worden.
Volgens onze info worden er twee bandenmaten toegepast; 175/65/15 en 175/60/16. Wanneer de laatstgenoemde maat is gemonteerd zou u nog kunnen overwegen de eerst genoemde maat er onder te krijgen. Deze band heeft wat meer wang en daardoor iets meer verend vermogen. U heeft dan echter óók andere velgen nodig. Dat zou een fractie meer veercomfort kunnen opleveren maar ik verwacht niet dat dit het gewenste resultaat zal opleveren.
De Ignis heeft een stug veerkarakter. Dat moet u als een eigenschap beschouwen. Onze ervaring is dat vooral de achteras erg straf dedempt wordt. Ook andere testrijders klagen over een onaangenaam straf onderstel wanneer de Ignis oneffenheden in het wegdek moet opvangen. Aanpassingen aan het onderstel kom je eigenlijk alleen maar tegen met als doel de auto nóg harder af te veren. Op eventueel een andere bandenmaat na kan ik u géén oplossing aandragen. Het is het karakter van de Ignis. Hieruit blijkt ook maar weer dat een uitgebreide proefrit vóór de koop ontzettend belangrijk is, en zeker óók op een wegdek waar het veerkarakter duidelijk naar voren komt.
Reacties
J. Staverman
Auteur - 1 juli 2023
Het antwoord is heel lang geleden. Mijn vrouw heeft een Suzuki Ignis uit 2022 maar nu valt het mij ook achterin (want ik moet altijd naast mijn kleindochter zitten) dat het lijkt of er helemaal geen vering is achterin. Zouden Koni schokbrekers kunnen helpen. Tussen haakjes, mijn vrouw en ik zijn verschrikkelijk gelukkig met deze Suzuki. We reden eerst 40 jaar Citroën maar de Ignis is echt het beste tot nu toe al is dat vanwege de ruimte.
Jos
ANWB Expert - 3 juli 2023
Goed om te horen dat ondanks het veercomfort toch heel erg te spreken bent over de Ignis. Maar ook in onze rijtest heeft onze redacteur als commentaar; ''Ook achterin is het geen pretje, omdat de Suzuki daar stug gedempt is. Een verkeersdrempel levert gegarandeerd commentaar op vanaf de achterbank''.
Het veercomfort is nu eenmaal minder goed voor elkaar. Een ander set dempers van een duurdere kwaliteit zou hooguit het wegcontact kunnen verbeteren, met name bij een wat sportiever rijgedrag wanneer dat ook wenselijk is. Maar comfortverhogend gaat u daarmee niet bereiken. Het is spijtig genoeg een eigenschap dat u min of meer voor lief moet nemen. En zoals het bovenstaande citaat eigenlijk ook bevestigd is met name de achteras nogal stijf afgeveerd. Vandaar dat het u zo nadrukkelijk opvalt, op de achterbank naast uw kleindochter.
Deel deze pagina