Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Milieubelasting: moderne diesel of benzinemotor minst schadelijk?

Vraag gesteld door Arjen68 op 4 januari 2017

Ik zoek een gebruikte grotere station van ca. 5 jaar oud en twijfel tussen benzine en diesel. Qua kosten ontloopt het elkaar bijna niets volgens jullie autokosten calculator. Nu heb ik proefgereden in een benzine versie van het model en wil ik zeer binnenkort proefrijden in de diesel variant met even grote motorinhoud. Ik snap dat een diesel meer trekkracht onderin heeft maar wil ook het milieu mee laten wegen in de keuze. Rij dagelijks 35 km w-w verkeer (enkele weg) en privé grotere afstanden (50-150 km) in de weekenden. Wat zou het schoonst zijn in dit geval? Beiden hebben energie label klasse B.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U maakt de overweging te kiezen voor een diesel óf benzine auto met het milieu als belangrijk criterium.

Een snel rekensommetje leert inderdaad dat op basis van uw jaarkilometrage een diesel niet echt lonend is. Wanneer het milieu dan nadrukkelijk mee gaat spelen krijgt benzine de voorkeur. Een diesel heeft gemiddeld wel een beter rendement maar wat NOx en fijnstof uitstoot betreft is een diesel toch meer in het nadeel.

We zien ook binnen Nederland steeds meer steden met milieuzones om vooral de wat oudere generatie diesels te weren. Dat geldt weliswaar nog niet voor de generatie diesels van 5 jaar oud maar er is wel steeds meer nodig ze schoner te krijgen en technisch steeds minder mogelijk.

Wat omslagpunt betreft is het u om het even waardoor luchtkwaliteit en volksgezondheid een terechte motivatie is om daarom voor een benzine auto te kiezen. En het duurzame en betrouwbare karakter van een diesel is zeker óók voor de moderne benzine auto van toepassing. Wat mij betreft de meest verstandige keuze dus.