Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

remschijf is blijven hangen

Vraag gesteld door Skipper50 op 3 september 2018

In 2017 is bij de grote beurt de remvloeistof vervangen. In 2018 blijkt bij de grote beurt dat er 1 achterremschijf helemaal is versleten en de remblokken zijn verpulverd omdat de remblokken niet los kwamen van de schijf. Kan de oorzaak van deze slijtage liggen in het feit dat het vervangen van de remvloeistof niet juist is uitgevoerd?? Voor de zekerheid is door de garage ook de remslang vervangen.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De remblokken kwamen niet geheel los van de remschijf en liepen dus aan op de remschijf. Daardoor is er schade ontstaan aan de onderdelen.

Soms is demontage, schoonmaken en terugplaatsen een oplossing als er nog geen schade is opgetreden aan de onderdelen. In dit geval zullen remblokken en remschijf moeten worden vervangen.

Oorzaak van vastzitten remzuigers kan oxidatie zijn. Het komt voor dat na het vervangen van de remblokken de remzuiger in de remklauw door een andere positie in de cilinder vast gaat zitten. Onder invloed van vocht en vuil kan er op de zuiger roestvorming ontstaan die inwendig de boel als het ware op slot kan zetten. Vooral bij auto's die inmiddels wat ouder zijn. Het vervelende is dat dit juist voorkomt na het vervangen van de remblokken.

Wanneer je de nieuwe blokken monteert moet de remzuiger naar binnen gedrukt worden om voldoende ruimte vrij te maken voor een veel dikkere nieuwe remblok. De nieuwe stand van de zuiger neemt vaak een stukje roestvorming mee die in de oude stand op de zuiger is ontstaan. Erg vervelend na een relatief simpele ingreep van nieuwe remblokken. Het is helaas wel een overmacht situatie waar de garage geen schuld aan heeft en de rekening voor de klant komt.



***

Reactie van Skipper50:

Heel hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting.
Wel een aanvulling, niet de remblokken waren een jaar eerder vervangen maar de remvloeistof.