is het verstandig om je motor te laten tunen voor een zuiniger verbruik?
Vraag gesteld door motortuning op 4 oktober 2018
L.s.
Ik ben in het bezit van een expeditiecamper. Iveco dayly 3 liter motor
170 pk permanente 4 wiel aandrijving hoge lage gearing en extra bergversnelling. Gewicht 4,5 ton toegestaan gewicht 5,5 ton.Mijn brandstofverbruik over 10.000 km 12,3 ltr per 100 km over voornamelijk binnenwegen en bergen.
Ik kom geen vermogen tekort. Kan het problemen opleveren als ik de motor laat tunen. De egr klep wordt eventueel uitgeschakeld.
Komende zomer gaan we naar Azie, waar de brandstofkwaliteit minder is?
Wat is het voordeel van tunen?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU vraagt of het verstandig is om een Iveco 3.0 Diesel 4x4 te laten tunen om een beter verbruik te krijgen.
Om te beginnen vind ik een verbruik van 1:8.1 prachtig voor een 4x4 Iveco 3.0 met een maximale massa van 5.500 kg. Mogelijk is hier al een tuner aan het werk geweest.
ANWB vindt dat Chiptunen uitsluitend gedaan kan worden als het merk de software levert. Bij producteigen software zal niet verder gegaan worden dan de techniek aan kan en zal aan de milieueisen voldaan worden.
Bij Chiptunen wordt vaak wel gekeken naar koppel en vermogen maar niet meer naar de uitstoot. Ook weten we niet of delen als zuigers en drijfstangen berekend zijn op meer koppel en vermogen. Het uitschakelen van de EGR klep vinden wij dan ook een slecht idee. De auto zal niet meer aan de milieueisen van de typegoedkeuring voldoen.
Deel deze pagina