Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kosten van de vervanging van een kop van een motor

Vraag gesteld door Henk K. op 31 oktober 2016

Het betreft een Mitsubishi Outlander GS 2.0 Intense bouwjaar 2007
Volkswagen is de fabrikant van de dieselmotor. Het is de 2 liter turbomotor met intercooler DI-D. De motor verbruikt momenteel wat koelwater, de garage houdt het op een kapotte koppakking, maar zegt dat deze kop niet gevlakt kan worden en dat er een nieuwe kop op zal moeten. Via het internet ben ik te weten gekomen dat een voorkomende fout is scheurtjes in het materiaal van de kop. Mocht het zo zijn dat scheurtjes de oorzaak zijn ipv de koppakking, maakt dan een claim van mijn kant, dat dan onder garantie valt een kans. Klopt het door de garage gestelde, dat de kop van deze motor niet gevlakt kan worden?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw auto verbruikt koelvloeistof, de garage vermoedt een kapotte koppakking.

Scheurtjes in de cilinderkop van de tweeliter dieselmotor van de Outlander (motorcode BSY) komen inderdaad vaker voor.
Als de cilinderkop gescheurd is, dan moet deze vervangen worden. Is alleen de koppakking gescheurd, dan kan de oorspronkelijke kop worden gevlakt en teruggeplaatst. Dat wordt bij deze motor wel gedaan, zo blijkt uit onze navraag bij verschillende bronnen. Er zijn verschillende diktes pakkingen verkrijgbaar, zodat de hoogte van de cilinderkop gelijk blijft.
Als uw auto nog onder Bovag-garantie valt, dan is deze reparatie te claimen. Een claim op grond van non-conformiteit zal in verband met de leeftijd van de auto helaas geen kans maken.