Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Export-import bedrijfsbus-camper verhuisboedel

Vraag gesteld door MBaHo op 11 mei 2017

Ik woon voor 13 maanden in Engeland. Ik heb in NL een personenbusje op het oog, dat ik graag wil kopen en om wil bouwen tot camper. Het is een bedrijfsbus. Als ik het busje nu koop, heb ik het het meer dan 6 maanden in bezit voor ik het als verhuisboedel mee naar NL neem. Het busje gaat dus bij aankoop op tijdelijk exportkenteken, daarna op Engels kenteken en bij verhuizing op Nederlands kenteken. BPM hoeven we niet af te dragen (export), ook niet bij import (verhuisboedel). Een voorwaarde voor deze regeling is echter ook dat de aangekochte auto in NL voor hetzelfde doel wordt gebruikt als in het buitenland.

Kan dit problemen opleveren als ik het busje pas bij terugkomst in NL om laat bouwen tot camper? Wat is de beste volgorde om dit aan te pakken? (Export, ombouwen in Engeland, import? En moet het busje dan in Engeland ook minstens 6 maanden op camperkenteken hebben gestaan? Of toch gewoon export, import en in Nl ombouwen)?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over BPM bij export, import en ombouw tot camper van een bedrijfswagen.

Als u de bedrijfswagen pas na import terug in Nederland laat ombouwen tot kampeerauto, betaalt u BPM. De basis van de BPM is hetzelfde: de berekening gaat over het voertuig als zijnde gesloten bedrijfswagen. Het bedrag dat u in dat geval moet betalen is lager dan het bedrag dat u bij export (eventueel, afhankelijk van het bouwjaar) kunt terugvragen, omdat de auto dan weer iets ouder is.

"De auto dient in Nederland voor hetzelfde doel gebruikt te worden als in het buitenland" is één van de vereisten om in aanmerking te komen voor belastingvrije invoer door verhuisgoed. Hoe de Belastingdienst in de praktijk omgaat bij auto's die in het buitenland zijn omgebouwd is mij niet bekend. U zou dat kunnen navragen bij de Belastingdienst