Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stijgend oliepeil en te hoog brandstofverbruik Volvo c 30 2.0 diesel

Vraag gesteld door Roog op 29 augustus 2016

Sinds een half jaar bovenstaande problemen. Normaal verbruik 4.5-5.5 l. per 100 km.
Nu: 6.0-8.0 l. per 100 km.
Oliepeil stijgt geregeld, vaak bij garage geweest kunnen niets vinden. Nieuwe verstuivers ging tijdje goed, nu weer mis. Roetfilter?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het oliepeil van uw Volvo C30 stijgt en het brandstofverbruik is fors hoger dan normaal.

Waarschijnlijk is de auto constant het roetfilter aan het regenereren. Tijdens dat proces wordt de temperatuur in de uitlaat kunstmatig opgestookt, zodat het roetfilter kan schoonbranden. Regenereren gaat automatisch en is nodig als het roetfilter door normaal rijden niet heet genoeg wordt, of niet lang genoeg heet. Dit soort problemen komt dus voor bij auto's die rustig worden bereden of veel korte stukjes rijden.

Het regeneratieproces kan een paar tientallen minuten duren, maar als tijdens dat proces de motor wordt stilgezet omdat u bijvoorbeeld op de plaats van bestemming bent aangekomen, dan wordt de regeneratie niet afgemaakt. Bij een volgende rit zal de auto weer gaan regenereren.

De temperatuur in de uitlaat wordt verhoogd door extra injectie van dieselolie in de cilinder. Die verbrandt niet volledig, maar loopt onbedoeld ook langs de zuiger het carter in. Dat verklaart het stijgende 'oliepeil' (in dit geval dieselolie) en het hogere verbruik. Een te hoog oliepeil is niet goed, de smeeroliekwaliteit heeft hieronder ook te lijden, wat allemaal tot gevolgschades kan leiden.

Als de garage niets kan vinden kunt u met de auto ook een dieselspecialist opzoeken, die zijn (wel) bekend met het fenomeen en kunnen het roetfilter in verschillende stappen schoonmaken, want dat zal wel nodig zijn. Ook kunnen ze de auto verder controleren.