Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppeling moet worden vervangen bij auto die slechts 4 jaar oud is en < 50.000 km op de teller heeft staan. Wie moet reparatie betalen?

Vraag gesteld door LiBe op 3 april 2018

Twee jaar geleden heb ik een tweedehands auto gekocht (bouwjaar dec. 2013) bij een erkende dealer. Nu, twee jaar later en ong. 47.000 km op de teller, blijkt er een probleem met de koppeling. Na langdurig in de vijfde versnelling te hebben gereden, blijft de koppeling vast hangen en is terugschakelen niet meer mogelijk. De auto wordt daarmee in feite tijdelijk onbestuurbaar, een gevaarlijke situatie.

Volgens de garage (zelde als waar de auto is gekocht) is dit een ongebruikelijk probleem, maar behoort de koppeling wel bij de 'slijtageonderdelen'. Er wordt nu gezocht naar een 'coulanceregeling' en ik wacht nog op reactie, maar wat kan ik redelijkerwijze van de garage verwachten? Mag ik verwachten dat deze reparatie (naar verwachting ad EUR 1.000) onder de fabrieksgarantie valt?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De koppeling van uw auto (2013/47.000 km) is defect. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Levensduur koppeling
Een koppeling is een onderdeel welke aan slijtage onderhevig is.Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag u verwachten dat een koppeling zeker 150.000 km meegaat,. Oorzaak van een defecte koppeling is het meestal het gevolg van de rijstijl.

(Wettelijke) garantie
Wanneer er niet langer een beroep op (fabriek)garantie openstaat, of als het gebrek zich zes maanden na levering (art 7:18 lid 2 BW) heeft plaats gehad, ligt de bewijslast niet langer bij de verkoper. Het is dan aan de koper (u) om aan te tonen, dat het produkt zelf gebrekkig is.

Indien u kunt aantonen dat de koppeling zelf gebrekkig is, dan kan deze een beroep op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) doen, mocht blijken dat de koper op grond van de koopovereenkomst een langere levensduur van het product had mogen verwachten. In dat geval blijven de reparatiekosten voor rekening van de verkoper (art 7:21 lid 2 BW).

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u oponze website.



***

Reactie van LiBe:

Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord. Ik heb echter een vervolgvraag: hoe kan ik als koper aantonen dat het produkt zelf gebrekkig is? Als ondeskundige heb ik niet zelf de capaciteitren om aan te tonen dat deze schade absoluut niet het gevolg is van mijn (nette) rijstijl.