Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

vervangen schijfremmen voor na 102.000 km is dat normaal

Vraag gesteld door Mimi op 3 december 2017

Bij de APK keuring door de dealer moesten de schijfremmen voor reeds na 110.000 km vervangen worden. Ik heb de nieuwe auto Honda Jazz Hybride sinds 2012. Ik ben een meer dan rustige rijder en rem zeer rustig als het nodig is. Is deze slijtage normaal of ligt het ook aan de kwaliteit eventueel. De schijven zagen er nog als nieuw uit, uiteraard een beetje dunner (21 mm). De blokken konden nog jaren mee. Zijn uiteraard wel vervangen. Dank alvast voor uw reactie. (Kosten: 400 euro).

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over de levensduur van remschijven.

Een levensduur van 110.000 kilometer zit dicht bij wat gemiddeld te verwachten is. De klok is er alleen niet op gelijk te zetten.

De levensduur van deze slijtage-onderdelen is nog het meest afhankelijk van rijstijl en rij-omstandigheden. Het kilometrage waarbij ze vervangen moeten worden wisselt per auto. Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn. De hardheid van remblokken en schijven kan per model auto variëren. Er zijn auto's waarvan de slijtage van remblokken en -schijven gelijk op gaan, door hardere remblokken te gebruiken.

De fabrikant geeft de minimale dikte van remschijven en remblokken op. Uitgangspunt daarbij is dat de auto de volgende onderhoudsbeurt veilig moet kunnen halen.
Bij montage van nieuwe remschijven krijgt een auto altijd nieuwe remblokken. Als vervangen van remblokken nodig is, kan het soms efficiënter zijn (uren en materiaal) om de schijven meteen mee te nemen, ook al zijn die nog niet helemaal 'op'.