Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Overmatige bandenslijtage elektrische Volkswagen Golf

Vraag gesteld door Froklage op 13 december 2016

Laatst hoorde ik dat de VW e-Golf na 10.000 km alweer aan nieuwe banden toe is. De dealer liet weten dat 7.000 km ook voorkwam.
Is dit probleem u bekend?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de bandenslijtage van de Golf GTE.


Van de volledig elektrische Volkswagen e-Golf kennen wij deze verhalen niet maar van de duidelijk meer verkochte GTE komen we deze klacht wel tegen.

Een bovengemiddeld snelle bandenslijtage is deze Hybride Golf dus niet vreemd. Natuurlijk zit 7000 kilometer wel duidelijk aan de onderkant van wat we gemiddeld in de praktijk tegenkomen. De verklaring begint deels bij de volledig beschikbare trekkracht die meteen vanuit stilstand voorhanden is. Verder is de keuze gemaakt voor V banden, geschikt voor snelheden van maximaal 240 km/h.

Een zachtere rubbercompound én het ogenschijnlijk moeiteloos beschikbare maximale koppel vanuit stilstand zijn niet de ideale ingrediënten voor een lange levensduur van de banden. De rechtervoet is dus zeker een bepalende factor maar zuinig met banden is helaas geen positief producteigenschap van de GTE.

Overigens is het uitgangspunt wel een gelijkmatige bandenslijtage over het gehele loopvlak. Een onregelmatige slijtage duidt op een andere oorzaak en is nader onderzoek noodzakelijk.



***

Reactie van F.Lunenburg:

Ja, nu 30.000 km gereden en aan 3e set voorbanden bezig. Bij 20.000 ook de achterbanden moeten vervangen ivm guppen vd band. Standaard Continental banden maar ben bij 20.000 km overgestapt op Michelin. Gaan iets langer mee.