Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met hoeveel kilo's mag de kogeldruk Toyota Corolla Verso 2.0 diesel bouwjaar 2004 worden overschreden? Zie ook 4 gestelde vragen in verdere toelichting.

Vraag gesteld door Louw Korff op 28 mei 2015

Geachte heer, mevrouw,

Ik ben in het bezit van een Toyota Corolla Verso Diesel 2.0 bouwjaar 2014 en een Eriba Feeling 425 bouwjaar 2011, met mover.

De Toyota kan de caravan best trekken maar mag maar een kogeldruk hebben van 52 kilo.

Een viertal vragen daarover.

1. Wat is de reden dat de Toyota maar een kogeldruk mag hebben van 52 kilo, terwijl soortgelijke MPV’s met dezelfde massa of lager, zoals de Volkswagen Golf, Skoda Yeti, Mercedes Benz B 200 meer kogeldruk mogen hebben?

2. We zitten in onze Toyota maar met 2 personen (mijn vrouw en ik) en met zoveel mogelijk bagage voor de verhouding 70/80% van het gewicht van de caravan. Mag de kogeldruk dan ook hoger zijn dan 52 kilo (op de trekhaak staat 60 kilo)?

3. Wat is het gevolg voor de technische staat van de auto als je met teveel kogeldruk gaat rijden?

4. Wat is het gevolg voor het rijgedrag van de auto als je met teveel kogeldruk gaat rijden?

We hebben overigens het reservewiel al in de caravan achter onder het vaste bed ondergebracht. De accu van de mover bevindt zich onder de bank voor en weegt behoorlijk zwaar.
Verder hebben wij weinig spullen onder de voorbanken ondergebracht. Wel nemen we 2 lichte sportfietsen, gewicht 10 kilo per stuk, op de voordissel mee.
Gevolg we komen over de grens van 52 kilo. Tevens denken we eraan om een lichtere gasfles aan te schaffen.

Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Louw Korff

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De maximale verticale last van een trekhaak, beter bekend als kogeldruk, wordt bepaald door de autofabrikant. Dit gewicht is op basis van wat de autofabrikant verantwoord acht voor de constructie van de auto, uiteraard óók rekening houdend met het maximaal toelaatbaar gewicht van de auto. Toyota heeft dus een technische reden een lagere kogeldruk op te geven dan vergelijkbare concurrerende auto's.
Wettelijk mag de voorgeschreven kogeldruk niet overschreden worden. Ongeacht of het in combinatie is met een caravan of slechts een fietsdrager. De gewichtsverhouding van 70-80% tussen beladen auto en caravan is een uitstekend streven maar niet van invloed voor de toelaatbare kogeldruk.
Het rijgedrag bij het overschrijden van de kogeldruk kán van invloed zijn maar is uiteraard afhankelijk of dat in combinatie is met een flinke caravan of slechts een fietsdrager. Ik wil echter nogmaals benadrukken dat u wettelijk vast zit aan die 52 kilo, ondanks die 60 kilo opgave van de trekhaakfabrikant. Hopelijk weet u met nóg bewuster laden steeds meer in de buurt van de 52 kilo te komen.



***

Reactie van mrwbovelander:

Beste ANWB-expert,
Ik wil graag de beste gewichtsverhouding tussen mijn caravan en trekauto berekenen. Het is mijn streven om tot een verhouding van 75% te komen. De caravan weegt dus 75% van het gewicht van de auto (100%).
Het gewicht van de complete belading is mij bekend en het schuiven de spullen van caravan naar auto visa versa kan beginnen. Ik zit echter met het volgende, wellicht theoretische probleem. Hoe moet ik de kogeldruk (75 kg) in dit verband interpreteren?
Waar moet ik de 75 kg kogeldruk tellen; bij de auto of bij de caravan. Het zijn immers kilo’s die in de caravan zijn verstouwd maar ze maken wel de auto zwaarder. En als je de verhouding wilt berekenen dan maken die 75 kg gevoelig uit.
Mijn gevoel zegt me dat ik de kogeldruk helemaal moet negeren maar theoretisch kan ik de redenering nog niet sluitend maken.
Wat is uw idee hierover?
Met vriendelijke groet,
M. Bovelander