beperkt nut montage retrofit roetfilter
Vraag gesteld door T4 Multivancamper op 4 januari 2018
Helaas verschaft een DPF ondanks een groene Duitse milieusticker geen toegang tot milieuzones in NL. Kan dan alleen met een ontheffing, bv Rotterdam Euro 175,--, dus weinig aantrekkelijk al die kosten te maken. Merkwaardig dat RDW filters niet meer registreert in de kentekens. Anti-milieu zou je zeggen! Is er een gegronde reden?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU vraagt naar het nut van het monteren van een retrofit roetfilter als het geen toegang geeft tot milieuzones in Nederland.
Allereerst heeft het milieu hier natuurlijk voordeel van, dat is immers waar we het voor doen.
Voor Duitsland geldt dat een diesel Euro 3 met een KBA goedgekeurd retrofit roetfilter een groene milieusticker krijgt (Euro 4).
Voor wat betreft Rotterdam heeft deze camper < 3.500 kg toegang tot Rotterdam mits de datum 1e toelating na 31-12-2000 is.
Tevens vraagt u waarom de RDW de retrofit roetfilters niet meer registreert. Wij kregen het volgende antwoord van de RDW.
In het kentekenregister zijn alleen de typegoedkeuring milieu gegevens opgenomen. Achteraf gemonteerde roetfilters worden niet opgenomen in het kentekenregister. Ook het aanpassen van de milieu gegevens na achteraf gemonteerde roetfilters wordt niet gedaan in het kentekenregister. Er is ook geen wettelijke basis in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen, voor achteraf monteren van roetfilters.
Deel deze pagina