Skoda Octavia Combi en hulpveren
Vraag gesteld door Skodaman op 6 april 2017
Beste expert, Als wij met onze goed geladen Skoda Octavia Combi 1.4 TSI (2013) en goed geladen Eriba Feeling 425 met lange dissel en stabilisator op vakantie gaan kunnen we niet harder rijden dan 60-70km/h rijden. Boven deze snelheid wordt de combinatie instabiel en begint te slingeren. Als we de caravan achter een Skoda yeti hangen is er niets aan de hand. De Octavia is voorzien van MAD hulpveren, maar de trekhaak ligt minstens 10cm lager dan de trekhaak van de Yeti. Hierdoor komt de verbinding auto - caravan in een knik te liggen, in plaats van recht. Onze garage adviseert ons nu om hulpveren voor een bedrijfswagen in onze Octavia te zetten zodat de minder ver door zakt en de combiatie stabieler op de weg zal liggen. Wat denkt u van deze situatie? Kogeldruk en dergelijke zijn in orde, 70-75 kg zoals voorgeschreven. Met vriendelijke groet, Sjors Kamstra
Antwoord van Frank
ANWB ExpertLijkt me wellicht een kwestie van meer bagage naar de achterkant van de caravan? Of schraapt de voorbumper van je Octavia de wegmarkeringen dan van de weg? ;-)
***
Reactie van Frank Clavaux:
Het is lastig om voor dit praktische probleem zo even een oplossing te bieden.
Het feit dat de trekhaak wat lager ligt waardoor er een ‘knik’ in de combinatie te zien is, is geen reden voor instabiliteit en slingering.
De auto is al voorzien van MAD hulpveren, nog zwaardere vering zal hem stabieler maken, maar het comfort van de auto, zeker bij solo rijden behoorlijk beïnvloeden. Van 75 kg kogeldruk zal deze auto niet gelijk ernstig gaan inzakken, tenzij ook de kofferruimte van de auto flink wordt benut.
Met de Skoda Octavia Combi en de Eriba Feeling moet een verantwoord rijdende combinatie samen te stellen zijn. Ik zou nog eens kritisch de belading van de caravan bekijken. Liggen er geen zware zaken voor of achterin. Zijn er ook fietsen aan de caravan bevestigd? Is de bandenspanning van de auto verhoogd?
Als alles echt goed geladen is, is zelfs een stabilisator niet nodig.
Deel deze pagina