Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Opladen Stekker Hybride via motor

Vraag gesteld door Paul Vermeer op 7 april 2018

Wanneer is het rendabel om je stekker hybride (Audi A3 Etron 2015) onderweg weer op te laden via de motor, om bijvoorbeeld na autoweg en lege accu, in de stad weer elektrisch te rijden? De accu wordt door de motor snel opgeladen maar vraagt wel ongeveer 2 km/liter benzine extra verbruik. Is hier al eens onderzoek naar gedaan?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over regeneratief rijden om zonder stekker voldoende te kunnen laden om elektrisch in de stad te kunnen rijden.

Ik heb uw vraag voorgelegd aan een collega van de Wegenwacht opleidingen met veel ervaring op het gebied van hybride en elektrisch rijden. Het antwoord is alsvolgt:

''De auto kent een charge modus die op dat moment het meest efficiënt via de generator, wat bij deze auto ook de rijmotor is, aangestuurd wordt. En deze modus is het minst efficiënt voor het laden van je accupakket zoals u zelf al aangeeft. Hoe meer je de mogelijkheid hebt om regeneratief te remmen des te efficiënter kan de batterij geladen worden alleen zit je dan ook al in de stad.
Het is dan ook raadzaam om vooraf tijdens de rit te plannen wanneer je het accupakket nodig hebt en daarmee dan wacht met het inschakelen van de elektromotor. In de auto zit ook een save modus knop die de elektriciteit spaart totdat je deze nodig hebt. Je kan dan efficiënter met de lading van accu omgaan die je uit het stopcontact haalt.

Wij hebben er geen onderzoek naar gedaan maar wel veel ervaringen van rijders die niet goed weten wanneer en hoe je batterij te gebruiken vooral bij het rijden met aanhangwagens en in de bergen. Het gaat vooral om het plannen wanneer je tijdens je rit koppel of vermogen nodig hebt, dus samen met je accu of alleen in deellast rijdt waarbij de motor het meest efficiënt met zijn brandstof omgaat. Als ik thuis ga laden dan betaal ik 18 cent per kilowatt wat ten opzicht van de brandstof 4 keer goedkoper is, met de verliezen daargelaten. Ga ik snelladen bij Fasetned met 65 cent per kilowatt dan is het een keer zo duur. Plug in auto’s hebben alleen geen mogelijkheid om te kunnen snelladen''.



***

Reactie van Paul Vermeer:

Dank voor het duidelijke antwoord. Aanvullende vraag is dan: Hoe weet ik, of kan ik zien, dat bij het remmen alleen de accu wordt opgeladen en niet op de schijven geremd wordt? Is dat zolang de meter aangeeft: er wordt nog niet maximaal opgeladen? Je voelt namelijk geen echte overgang / verschil als de schijven bekrachtigd worden. Het lijkt verder erop dat er nauwelijks lading in de accu komt, bijvoorbeeld bij lang rijden op de autoweg en via cruise control of licht remmen de generator wordt aangesproken.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Als hij regeneratief gaat remmen zie je in je linker meter de charge meter naar beneden gaan. Met de selector handel kan je het niveau van het regeneratief remmen instellen door deze naar rechts of naar links te bewegen, zie instructieboekje. Als je op de voertrem trapt zal hij altijd eerst zoveel mogelijk regeneratief gaan remmen voordat hij hydraulisch remt. Hij zal bij wat steviger remmen altijd de achterremmen hydraulisch bedienen om de auto koersvast te maken anders zou hij alleen op zijn voorwielen remmen en onstabiel worden. Op het moment dat hij dreigt met blokkeren stopt hij direct met elektrisch remmen en zal hij overgaan naar volledig hydraulisch zodat ABS in kan grijpen. Als de auto minder dan 5 km per uur rijdt zal hij ook volledig hydraulisch remmen omdat hij dan overgaat op de kruip stand voor het kunnen inparkeren.
Als de accu volledig geladen is zal de auto niet regeneratief gaan remmen, hierdoor kan de accu worden overladen. Dit zie je dan ook aan je meter die dan nagenoeg niet uitslaat en zal je hydraulisch met je pedaal moeten gaan remmen. Dit geeft wel een raar gevoel omdat je verwacht bij het loslaten van je pedaal dat hij gaat remmen. De regeling tussen elektrisch en hydraulisch remmen voel je niet. In de regeling zorgen ze er ook voor dat je hydraulisch remsysteem gangbaar blijft door ze met regelmaat in te zetten.