Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag je een auto aan de trekhaak takelen, de kabel onder de auto doorhalen en vooruit trekken. Resultaat: kapotte versnellingsbak.

Vraag gesteld door Suat.E. op 2 maart 2017

Beste expert. Bij het takelen is de trekkabel aan de trekhaak vastgemaakt en onder de auto doorgehaald en de oprijwagen vooruit opgetrokken. De auto (vierwielaandrijving passat automaat) ging heel moeilijk omhoog en halverwege de rijplaten schoot de auto een meter terug. Gekraak onder de auto. Resultaat: kapotte versnellingsbak/koppelomvormer lekt olie. Heeft de berger verkeerd gehandeld door niet aan de voorkant te trekken? Is er een relatie tussen verkeerd takelen en een kapotte versnellingsbak? Kan ik hierbij juridisch hulp krijgen van de anwb dmv een expertise rapport. Vriendelijk dank.
Suat Erdemsoy

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Om uw auto op een bergingsauto te trekken is de kabel van de lier, onder de auto door, aan uw trekhaak gemonteerd en de auto vooruit op de bergingsauto getrokken. Hierbij heeft de auto schade opgelopen.

U vraagt of de berger verkeerd gehandeld heeft door niet aan de voorkant te trekken en of er een relatie is tussen het verkeerd takelen en schade aan de versnellingsbak.

De berger zal een reden gehad hebben om de kabel onder de auto door aan de trekhaak te bevestigen. Voor hem was het ook eenvoudiger geweest dit gewoon aan de voorzijde, bijvoorbeeld aan het sleepoog te doen. Het is niet per definitie verkeerd om de kabel, onder de auto door, aan de trekhaak te monteren. Mogelijk waren de omstandigheden zodanig dat er geen andere oplossing was.

Of er een relatie is tussen bovenstaande handelswijze en de schade aan de versnellingsbak zal moeten blijken uit een onderzoek naar de toedracht en omstandigheden waaronder het voorval heeft plaatsgevonden.

Mijn collega juridisch expert zal op de juridische aspecten ingaan.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft mogelijk schade als gevolg van het takelen van uw auto. U vraagt wat uw juridische mogelijkheden zijn in dit geval.

Er zal moeten worden vastgesteld of de door u genoemde schade het gevolg is de wijze waarop uw auto is getakeld. U zou hiervoor een expertise kunnen laten uitvoeren.

Tevens zal moeten worden aangetoond dat de wijze waarop er is getakeld niet op de juiste wijze is uitgevoerd. Als er bij het takelen fouten zijn gemaakt die verwijtbaar zijn dan kan het bedrijf aansprakelijk worden gesteld voor uw schade. Zoals mijn technische collega aangaf is het op zich niet direct verkeerd om de auto te takelen zoals nu is gebeurd. Als een andere bedrijf dezelfde wijze van takelen had gehanteerd is het dus nog maar de vraag of er aansprakelijkheid is aan de kant van het bedrijf. De toedracht zal in dit geval dus moeten worden onderzocht.

Een expertise voor zowel de vraag of het bedrijf aansprakelijk is , als de vraag of de schade het gevolg is van het takelen kunnen worden uitgevoerd door bijvoorbeeld DEKRA of CED. De kosten hiervoor komen in eerste instantie voor uw rekening. Blijkt dat u de schade kunt verhalen, dan zijn ook de kosten voor de expertise te verhalen op de aansprakelijke partij.