kan olielekkage veroorzaakt zijn door reparatie turbo?
Vraag gesteld door JasperW op 22 mei 2017
In aug.'16 een 5 jaar oude Peugeot 308 gekocht. Kort daarna op vakantie ging de turbo kapot. Onder garantie hersteld. Nu blijkt er de afgelopen tijd 1,5 l. olie weggelekt te zijn. Herstel (nieuwe klepdeksel) geraamd op €550. Kan dat veroorzaakt zijn door de reparatie? Of heb ik nog garantie?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of er een verband is tussen een olielekkage en een turbo vervanging dat eerder al heeft plaatsgevonden.
Ik zie daar niet direct een relatie in. Andersom zou je nog kunnen redeneren dat te weinig olie gevolgen kan hebben voor de smering van de turbo. Maar dan zou u met terugwerkende kracht moeten kunnen aantonen dat ten tijde van de nieuwe turbo deze lekkage al aanwezig was. En dat wordt moeilijk.
Mocht u 6 maanden Bovag garantie gehad hebben, is die termijn inmiddels ook verstreken. Wat dat betreft spreekt dit alles niet in uw voordeel. Soms lukt het om een bedrijf zo ver te krijgen dat men bereid is een stukje coulance aan te bieden. Misschien dat wanneer u het turbo verleden weer aanhaalt in combinatie met olieverlies en dit mogelijk al langer gespeeld moet hebben, de garage een handreiking geeft. Maar wat mij betreft op basis van ''nee heb je, ja kun je krijgen''.
***
Reactie van JasperW:
Sorry dat ik niet eerder kon reageren. Maar toch zeer bedankt! Echter, om het ingewikkeld te maken, nu, 2 dagen voor we met vakantie hopen te gaan krijg ik op een kort tripje in de buurt (<60 km/u) weer dezelfde verschijnselen als vorig jaar toen de turbo raar ging doen. En na een paar keer stoppen de melding: storing in het emissiesysteem. En dat ie niet meer goed optrok, zoals eerder. En veel te snel opschakelen, zonder echt resultaat. Wat nu?
***
Reactie van Jos van der Drift:
De emissiestoring lijkt het motormanagement in de noodloop gezet te hebben. Dat verklaart ook de beperkte motorprestaties om de motor voor verdere technische gevolgen te beschermen. In ieder geval moet u op zeer kort termijn terug naar de dealer en is het technisch niet verantwoord meer kilometers af te leggen dan de weg daar naar toe. Het gebrek aan motorvermogen hoeft dus niet per se turbo gerelateerd.
Hopelijk valt het mee en is het probleem snel opgelost. Wanneer het tóch de turbo betreft moet u uiteraard refereren aan de eerdere vervanging en dat een langere levensuur gegarandeert zou moeten zijn. En wederom een turbo gebrek verdient nader onderzoek om de oorzaak te achterhalen. Bij een kapotte turbo is het altijd belangrijk vast te stellen of daar misschien een voorafgaande reden voor is. Anders blijf je herhaaldelijk met dit probleem zitten.
***
Reactie van JasperW:
Hartelijk dank, heer van der Drift. En om de zaal af te ronden kan ik melden dat de garage (waar ik dus toch al van plan was even langs te gaan) de zaak heeft uitgelezen. De melding van het emissiesysteem zou een algemene melding zijn, waar meerdere kwalen onder zouden kunnen vallen. Het zou niet de turbo zijn, maar de distributieketting, die bezwaar maakt als het aandrijfdeel niet synchroon loopt met het het andere deel. De motor gaat dan zoeken naar een bijpassende versnelling en blijft schakelen. (met een heel verhaal er omheen) Toen ik dat hoorde was het klaar met deze auto. We hebben toen gekozen voor een 3008 met dezelfde motor en leeftijd. Plus de bezwering dat hier niets mis mee is en de nodige garantie. Kost wel weer een paar centen, maar hopelijk hebben we nu meer geluk. Nogmaals dank voor uw kanttekeningen.
Deel deze pagina