Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoog olieverbruik bij moderne auto's

Vraag gesteld door Eco-Boost op 11 juni 2018

Hoe kijkt de ANWB naar het hoge olieverbruik van moderne auto's zoals VW, Audi, Seat, Skoda met TFSI motoren?
Ook andere Europese merken stellen zelf een norm vast dat 1 liter op 1000 km als normaal beschouwd wordt en er geen aanspraak kan worden gemaakt op bijvoorbeeld Bovag-garantie.
Is het een idee om dit eens aan de kaak te stellen, want er gaan heel wat liters onnodig het milieu in en motoren vervuilen met alle financiële gevolgen voor de klant.

Om de twee tankbeurten een liter olie erbij gieten kan niet als normaal gezien worden!

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt graag weten wat wij van het hoge olieverbruik van de TFSI motoren vinden. Deze, en ook wel andere, motoren staan er inderdaad bekend om dat ze soms relatief veel olie verbruiken.

Dunnere olie, langere onderhoudstermijnen, hogere belasting en interne vervuiling van de motor, spelen hier een rol in. Dunnere olie en een hogere motorbelasting zijn gevolgen van de eisen die tegenwoordig aan een motor gesteld worden. Moderne motoren zijn zuiniger en stoten minder schadelijke stoffen uit.

Maar wat is nu een te hoog olie verbruik? In de specificaties van de constructeur wordt vaak een ondergrens van 1: 1.000 of 2.500 km aangehouden, alvorens tot reparatie wordt overgegaan. Hoewel we dat een fors verbruik vinden kunnen de fabrikanten dit zelf bepalen en ze zijn hier op zich ook open in door de ondergrens vaak in een handleiding op te nemen. Niemand neemt echter het instructieboekje door voordat hij een auto koopt.

Het milieu zal meer belast worden door een hoog olieverbruik omdat de olie mee verbrand wordt. De uitstoot van een motor wordt echter vastgesteld met nieuwe motoren en het olieverbruik is dan meestal nog niet zo hoog. Door interne vervuiling wordt dit meestal na zo’n 60.000 km pas aanmerkelijk hoger. Dan vindt er geen enkele meting meer plaats. Iets olieverbruik zal milieutechnisch worden opgeheven door een lager benzine- of dieselverbruik, maar als een motor extreem veel olie verbruikt dan zal die besparing teniet worden gedaan.

Er zijn dus een aantal motoren die als producteigenschap hebben dat ze vrij veel olie verbruiken. Daar is nu niets tegen te doen, hoewel de werkplaats wel steeds meer inzet op inwendige reiniging van de motor bij het onderhoud.
Wel kan een consument bij de aanschaf van een volgende auto eerst uitzoeken wat een fabrikant over olieverbruik meldt of wat er over op Internet te vinden is.

In het geval van de TFSI motoren is daar bijvoorbeeld heel veel over te vinden. We zien wel dat wanneer een auto wat olieverbruik betreft niet voldoet aan de fabrieksspecificaties, de importeur/dealers wel degelijk hun verantwoordelijkheid nemen en ingrijpen. Ook wanneer de fabrieksgarantie inmiddels is verstreken.

 

Reacties

J. Vrieling

Auteur - 7 mei 2024

Als aanvulling op het antwoord van Harm kan ik noemen dat met name de TFSI motoren tussen 2008 en 2012 een specifiek constructie probleem hadden. In die jaren werden de olieschraapveren van de zuigers kleiner uitgevoerd. Dit had een risico op vervuiling en stagnatie van olieafvoer. Vanuit de fabriek is hier later een aanpassing op gekomen. Een aantal specialistische bedrijven hadden hier zelf al oplossingen voor gevonden .. Wees dus extra voorzichtig met deze bouwjaren. Bij importeur en dealers is dit algemeen bekend, men denkt vaak mee om het correct op te lossen.

Pieter

ANWB Expert - 12 mei 2024

Dank u wel voor de aanvulling. Intussen is de grote meerderheid van de motoren die het betreft wel aangepast of gereviseerd maar inderdaad is voorkomen beter dan genezen! Gelukkig zijn er ook specialisten die dit soort werkzaamheden uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan TSC de Betuwe maar dit blijven ingrijpende (dus kostbare) reparaties.