Wat is de cataloguswaarde van mijn camper fiat Ducato 2.5TDI uit 1995?
Vraag gesteld door Ton Geomini op 4 februari 2017
Ik wil graag mijn camper via de ANWB verzekeren maar weet niet wat de cataloguswaarde van mijn camper was in 1995. Het is een Fiat Ducat 2.5TDI camper met een Fendt opbouw
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU zoekt de catalogusprijs van een Fendt camper.
Voor de juiste oorspronkelijke nieuwprijs is de uitvoering van belang zoals een 570/620/660 of 680. Met deze aanvulling hoop ik u spoedig verder te helpen.
***
Reactie van Ton Geomini:
het miodel is een 660
***
Reactie van Jos van der Drift:
Omgerekend naar euro's; €58310.80.
***
Reactie van Ton Geomini:
Wat dat = dus 58310,80 x 2.2371 = FL 130.447,09 WEET u dat wel heel zeker??? dat geloof ik niet dat deze camper toen zooooo enorm veel geld gekost heeft??
Dan heb ik bij de ANWB ook een te lage cataloguswaarde opgegeven.
Kan ik deze waarde ergens op een neutrale site checken?
***
Reactie van Ton Geomini:
ik heb de cataloguswaarde terug gerekend via de BPM namelijk op deze manier
BPM (€8714) -€328 (diesel)=€8386
€8386/0,452 =€18553,07 netto catalogesprijs
dit vermeerderd met de BPM van €€8714 = €27267,07
dan nop de BTW toevoegen = €18553,07 *0,19 = €3525,08
€27267,07 + €3525,08 = €30792,15
Omgerekend in Guldens is dat dus €30792,15 x 2.2371 = FL 68885,12
Geheel andere uitkomst als waar uw bij de ANWB op uitkomt, deze zijn gerekend uit de officiele RDW cijfers en BPM,..dus waar uit concludeerd u deze abnormale hoge waarde ??? Zeker omdat deze bepalend is voor de premie ben ik daar erg benieuwd naar?
***
Reactie van Jos van der Drift:
Uw rekensommetje klopt niet. De BPM van een camper is uitsluitend op basis van het gesloten bestelgedeelte. Over het kampeergedeelte wordt géén BPM berekend. Maar ruim 58.000 euro is écht geen buitensporig bedrag. Voor het door u berekende bedrag koop je tegenwoordig 'n beetje aangeklede middenklasser dus dat is geen realistisch bedrag. Ik heb het nogmaals gecheckt in de Kampeer en Caravan Koopgids van het betreffende jaar en komt de 660 versie uit op 130.500 gulden.
Een website waar u het bedrag kunt checken ken ik niet en lijkt me ook niet waarschijnlijk. Misschien dat u een Fendt dealer zou kunnen raadplegen maar gedateerde informatie wordt vaak niet van harte bewaard.
***
Reactie van Ton Geomini:
Omdat deze waarde bepaald is voor de premie (natuurlijk bent u dan geneigd om deze abnormaal hoge waarde te nemen) ben ik wel heel benieuwd welke waarde u hanteert bij schade?? Fendt kan mij wel een andere waarde geven,...net als wat de belastingdienst doet en het RDW doet overigens,..wil dat zeggen dat u uw cijfer aanpas???
Wat is in uw rekenwijze dan de huidige dagwaarde (cataloguswaarde?)
En wat betekend dit voor mijn premie? deze is nu gebaseerd op €45.000,- plus €5000 inboedel dus totaal €50.000,-
***
Reactie van Jos van der Drift:
U heeft gevraagd om de cataloguswaarde ofwel de nieuwprijs van de betreffende camper uit dat jaar. Die heb ik naar eer en geweten u gegeven en heb er écht geen baat bij een bedrag uit m'n duim te zuigen om u een hogere premie te laten betalen. En de RDW of Bealstingdienst geeft u geen waarde. Alleen het BPM bedrag maar daar kunt u niet de oorspronkelijke nieuwprijs uit berekenen omdat dit alléén over het bestelgedeelte is berekend.
De uiteindelijke dagwaarde bij totaal verlies zal door een expert worden vastgesteld. In de meeste gevallen gaat een expert de markt verkennen om vast te stellen wat zo'n beetje de vervangingswaarde is van een soortgelijke camper. Een dagwaarde kan ik u ook niet geven omdat daar in tegenstelling tot personenauto's ook geen koerslijst van bestaat. Een recente aanschafprijs zou echter kunnen doorgaan als dagwaarde. Maar u heeft gevraagd om de catalogusprijs en die heeft u gekregen.
***
Reactie van Ton Geomini:
Oke,..dank voor het doorgegeven van de cataloguswaarde (volgens mij nog steeds extreem onrealistisch hoog maar goed) dan,....
Begrijp ik het dan goed dat de cataloguswaarde die U bij de ANWB hanteert niet dient voor de premie bepaling nog voor de afhandeling van eventuele toekomstige schade?
Schijnbaar verschillen hierover van mening wat niet wil zeggen dat ik u ongelijk geef noch dat ik zelf vindt dat ik ongelijk heb. Alleen aantoonbare feiten kunnen hier een oplossing brengen. Om uit deze woorden wisseling te komen probeer ik op een andere wijze achter de cataloguswaarde te komen,..dit doe ik op uw advies bij Fendt en/of bij Fiat zou het anders verder ook niet weten.
Mocht ik ongelijk hebben zal ik niet schromen om U dit mede te delen.
Hartelijk dank voor de hulp tot zover
***
Reactie van Ton Geomini:
Geachte heer Van der Drift,..ik denk dat het goed eens eerst te beginnen met het aanbieden van een verontschuldiging. Ik heb u namelijk het verkeerde type nummer door gegeven,..(verkeerde papieren bij het voertuig kom ik nu achter). Dus bij deze mijn oprechte verontschuldiging,..misschien dat daar mijn verwarring met de extreem hoge waarde vandaan komt<...wie weet?
Het type opbouw is niet de 660 maar de Fendt L 570 SK. Ik bel tevens even met de importeur kijken of deze de juiste cijfers hebben.
Ik hou u op de hoogte als ik meer weet.
Hartelijk dank
Ton Geomini
***
Reactie van Ton Geomini:
Heer Van der Drift,
Ik heb dus gebeld met de importeur in Nederland en vervolgend met de fabriek in Duitsland. Hun konden mij de exacte verkoopprijs geven toen in 1995. De verkoop prijs van de Fendt L 570SKB incl de Fiat Ducato 2.5TDI voertuig was in Duitse Marken toen DM 78.425. De toenmalige omrekenkoers van DEM naar Euro's = 1 DEM is 1.95583 Euro. Dus DEM 78.425 / 1.95583 = € 40098,09
Dit wijkt dus ruim €18.200 af van datgene wat u mij eerder heeft door gegeven wel gebaseerd op t verkeerde model nummer (dat laatste is mijn fout waarvoor nogmaals mijn verontschuldiging, de dealer heeft mijn een verkeerd boekje meegegeven.)
Wat nu te doen? Wat voor invloed heeft dit op mijn afgesloten verzekering en premie?
***
Reactie van Jos van der Drift:
De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) voor de Fendt L 570SKB stond toen op 108.500 euro (49235 euro). Dat scheelt in ieder geval wel met het eerder opgegeven model. Ik wil benadrukken dat dit de oorspronkelijke Nederlandse catalogusprijs is. Niet de Duitse of van een ander Europees land maar waarvoor de betreffende camper in Nederland voor in de prijslijst stond. Ook in huidige prijslijsten zult u prijsverschillen tegenkomen tussen Nederland en Duitsland. Campers worden niet voor niets veelvuldig vanuit Duitsland geïmporteerd omdat de oorspronkelijk nieuwprijs daar gemiddeld een stuk lager is.
Maar voor verzekeringsdoeleinden gaat het uiteraard om de Nederlandse prijs. Wat exact de invloed is op de verzekeringspremie durf ik niet zo te zeggen. Dat hangt van het type verzekering af maar ik kan me voorstellen dat de catalogusprijs voor een deel wel invloed zou kunnen hebben op de premie. Ik zou die vraag bij voorkeur door een verzekeringsmedewerker laten beantwoorden. Ik wil u wel adviseren om zoveel mogelijk de juiste informatie te verstrekken aan de verzekeraar. Het verstrekken van onjuiste gegevens kan in een vervelende situatie in uw nadeel geïnterpreteerd worden.
***
Reactie van Ton Geomini:
Ik heb (gewoon geluk) als cataloguswaarde €45000 en €5000 inboedel opgegeven is totaal dus €50.000 dus dat komt prima overeen met de €49.235 die u boven benoemd.
Eind goed al goed.
Dank voor uw moeite en geïnvesteerde tijd
M.vr.gr.
Ton Geomini
***
Reactie van Jos van der Drift:
Graag gedaan en veel camperplezier!
Deel deze pagina