Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koelvloeistofpeil

Vraag gesteld door STEVG op 14 november 2017

Een aantal weken geleden heb ik de multi-V-riem vervangen en het vrijloopwiel op de dynamo. Om de dynamo te kunnen uitbouwen moest ik de koelvloeistof aflaten. Bij warme motor zakt het koelvloeistofpeil peil tot beneden de minimale waarde en wordt de sensor van het vloeistofpeil geactiveerd. Als ik vervolgens de vuldop bij koude motor losdraai steigt het peil weer tot maximaal. Tijdens het rijden loopt de temperatuur soms hoog op tot boven de ca. 100 graden maar zakt na een tijdje ook weer tot 90 graden(= normale temp.). Moet/kan ik het systeem nog ergens onluchten? De binnenkachel heb ik al een aantal keren volledig open gezet bij warme motor en tijdens het rijden dus heb niet de indruk dat daar nog een luchtbel zit. Het betreft een VW Passat 2.0 TDI, Bj 2009, motorcode CBAB.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een probleem met het koelsysteem na deze te hebben afgetapt en weer bijgevuld.

Het lijkt tóch dat er sprake is van een luchtbel in het koelsysteem. De beste manier is om de neus van de auto flink op te krikken om de radiateur en expansietankje zo nadrukkelijk mogelijk als hoogste punt te krijgen. Vervolgens de motor warm laten draaien met de kachel open.

Let wel op de temperatuurmeter voor de zekerheid en knijp zo nu en dan in de waterslangen. Dan zou de luchtbel uiteindelijk wel het koelsysteem moeten verlaten.