Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Invoegstrook wordt rijstrook

Vraag gesteld door Verstegen53 op 20 oktober 2017

Op snelwegen gaat een invoegstrook soms over in een rijstrook aan de rechter kant van de snelweg.
Dat maak ik dagelijks mee op de A50 bij de knooppunten Valburg (1 rijstrook met verkeer van de A15) en bij Ewijk (2 rijstroken met verkeer van de A73). Auto's op de nieuwe rijstrook willen naar links en vooral vrachtwagens en auto's met aanhangers willen naar de nieuwe rechter rijstrook. Dat gaat niet altijd even soepeltjes.
In noordelijke richting volgt na Ewijk al snel de oude Waalbrug: 2 rijstroken gaan links van de middenpilaren langs en de andere 2 rechts. Omdat veel mensen niet weten dat het niet uitmaakt welke kant je kiest, leidt dit tot gevaarlijke situaties. Tot op de verdrijvingsstrook wisselt verkeer nog van rijstrook. Vrachtwagens komen zo op de 3de rijstrook terecht of halen op de brug in via de 4de rijstrook. Na de brug willen ze weer naar rechts. Dat levert gevaarlijke situaties op. Verkeer dat niet harder mag dan 90 km/uur zou niet op de 2 linker rijstroken mogen gaan rijden. Dat doen ze in zuidelijke richting ook niet.
Rijd ik op de A50 in zuidelijke richting dan zit ik voor Ewijk ineens op de derde rijstrook. Ik ga nog voor de brug naar rechts en moet voorbij de brug weer terug naar de 3de rijstrook omdat de 2 rechter rijstroken de afrit naar de A73 vormen. Vrachtwagens doen dit ook.
Kan hier eens aandacht aan worden geschonken in de Kampioen?

Antwoord van Monique

Antwoord van Monique

ANWB Expert

Goedemorgen meneer Verstegen,

De situatie waarbij de invoegstrook rechter rijstrook wordt is zeker geen uitzondering in ons land. Het betekent inderdaad dat al het doorgaande verkeer een strook naar rechts moet opschuiven omdat het wettelijk gezien rechts moet rijden.
Dat is vooral voor vrachtwagens een vervelende manoeuvre.
Nog vervelender wordt het wanneer het gaat om de samenvoeging van twee wegen met elk twee stroken (zoals bij de A10 zuid en A10 west of bij knooppunt Oudenrijn richting Bunnik). Daar heb je óók nog te maken met het snelheidsverschil tussen de rechts rijdende vrachtwagens op de linker baan en de snelle linksrijders op de rechter baan. Dat wringt enorm.
De vrachtwagens moeten hier dwars door de verkeersstroom helemaal naar rechts opschuiven. Geen pretje.
Maar hoe dit is op te lossen hebben we nog niet meteen voor ogen.
daarom nemen we het mee in een overleg met Rijkswaterstaat. Wellicht dat daar goede ideeën naar voren komen om dit op te lossen. Daarna zou aandacht in de Kampioen kunnen volgen.
Mocht u ondertussen nog meer voorbeelden ontdekken waar dit probleem zich voordoet, laat het ons gerust weten.



***

Reactie van Verstegen53:

Hoe staat het met het overleg met Rijkswaterstaat?
Gisteren werd ik weer eens bijna gemangeld tussen 2 vrachtwagens die in noordelijke richting op de A50 voorbij de Waalbrug op rijbaan 1 en 3 reden en beide naar rijbaan 2 wilden waar ik al reed.
In zuidelijke richting rijden vrachtwagens niet op de derde rijbaan. In noordelijke richting wel omdat rijbanen 1 en 2 van rijbanen 3 en 4 gescheiden zijn door de pilaren van de oude Tacitus brug.