Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is het nut dat een Off. Dealer ( Huiskes-Kokkelder (VW) auto's koopt volgens zeggen bij VW in Polen. Waar zit hun voordeel.

Vraag gesteld door Witteraaf op 20 juni 2018

Was op zoek naar een gebr. auto. Stond er 1 op de site van Huiskes-Kokkelder te Oldenzaal (VW) die mijn interesse had. Foto's van mijn inruil ingezonden , krijg ik een prijs voorstel waar ik niet gelijk blij van werd. Vraag ik historie op van deze auto blijkt het dus een "nieuwe" te zijn uit Polen. Hadden ze niet gezegd. Nu achteraf geven ze het toe. Kan ik hier een buil aan vallen ? Auto is model 2017 op kenteken 2018 en 1100 km gelopen. Hagelnieuw uit Polen zeggen ze. Waar zit nu buiten een gebruikelijke marge hun extra winst die ik dus moet ophoesten .

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw vraag gaat over merkdealers die importauto's aanbieden, meestal jonge occasions. "Hagelnieuw uit Polen" gaat natuurlijk niet op voor een auto met 1100 km op de teller.

Er zijn veel auto's waar relatief veel vraag naar is en weinig aanbod. Dat zorgt voor prijsverschillen tussen landen waardoor dealers actief de buitenlandse markt opgaan. Het voordeel voor dealers zit hem in de inkoopprijs én in het kunnen aanbieden van auto's waar in Nederland vraag naar is.

Bij de officiële dealers moeten we er vanuit gaan dat dit auto's zijn waarvan de historie bekend en aantoonbaar is. Het later weer verkopen of inruilen van een importauto kán echter nog weleens negatief geïnterpreteerd worden.

Het is van belang dat er een inzichtelijke historie bekend is van de auto zoals een ingevuld onderhoudsboekje met bijvoorbeeld een datum van onderhoud met een kilometerstand. Verder kunt u altijd een factuur overleggen van een jong geïmporteerde auto, die via de officiële dealer het land is binnengekomen. Alles bij elkaar zal dit bij een latere verkoop niet nadelig zijn voor de restwaarde.



***

Reactie van Witteraaf:

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Maar is de normale marge op een (in dit geval ) een bijna nieuwe auto (febr. 2018 en 1100 km) dan niet genoeg ? Moeten ze dan het middenstuk en de beide einden ? Voor een normale marge wil ik wel een deal sluiten maar niet voor een dubbele marge.



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Dit is een schoolvoorbeeld van een vrije economie. Die geldt voor de dealer, maar ook voor u.

Als u de auto te duur vindt, koopt u hem niet. Als iedereen hem te duur vindt, verkoopt de dealer hem niet.