Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor stottert van Opel Astra 17 cdti 2007

Vraag gesteld door inhouden diesel op 4 oktober 2017

Bij bereiken werktemperatuur motor stottert de motor even. vooral bij laag toerental. daarna is het weg. Vooral lastig bij optrekken bij stoplicht ofzo. Op de snelweg bij 100km zijn het 2 of 3 schokken.wat kan dit zijn? is dit een voorbode van een dure reparatie?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar een oorzaak voor het stotteren van uw Opel Astra.

Er is kennelijk geen sprake van een storing met daarbij behorend brandend storingslampje. Dan wordt het in dit stadium wel een wilde gok om een schuldig component aan te wijzen. Mijn eerste gedachte gaat wel richting de EGR klep die nogal te kampen heeft met vervuiling. Schoonmaken of zelfs vervangen kan dan een noodzakelijke ingreep zijn.

Maar nogmaals, deze handeling vind ik nog veel te voorbarig zonder concrete andere aanwijzingen zoals storingscodes na uitlezen van het motormanagement. U zou nog kunnen proberen 'n aantal maal premium diesel te tanken (bijvoorbeeld V-power van Shell of Ultimate van BP) en wat langer en nadrukkelijker in hogere toeren te rijden. De EGR vervuiling zou dan in zekere zin wat kunnen afnemen en daarmee ook het inhouden. Het is in ieder geval 'n poging waard zonder dat dit meteen een dure gok is.

Wanneer het brandstoffilter geruime tijd geleden 'n keer is vervangen zou u daar ook nog de oorzaak in kunnen zoeken.



***

Reactie van inhouden diesel:

Beste Jos,
bedankt voor je snelle reactie. ik tank al een tijdje V-Power, het stotteren gebeurt alleen op het moment van bereiken temperatuur. hierna stottert de motor niet meer. is er iets wat omschakelt bij bereiken temperatuur, net zoals een sluitende choke bij benz motor?



***

Reactie van Jos van der Drift:

De EGR klep wordt aangestuurd vanuit het motormanagement die o.a. uiteraard ook rekening houdt met de de motortemperatuur. Er kan best een overgangsmoment zijn op het moment dat de motor bijvoorbeeld op bedrijfstemperatuur is. Ik denk dus dat de EGR klep zeker op vervuiling gecontrolleerd zou moeten worden. Vooral ook omdat in z'n algemeenheid dit een voor vervuiling gevoelig component isvoor alle diesels.

De luchtmassameter is misschien ook nog een aandachtspuntje en ook gevoelig voor vervuiling. Ook daar zou een relatie kunnen zijn met de overgang naar een warme motor.



***

Reactie van inhouden diesel:

Probleem opgelost. krukas sensor is vervangen. hoewel ik hier geen link zie met het op temperatuur komen van de motor.



***

Reactie van inhouden diesel:

Probleem opgelost. krukas sensor is vervangen. hoewel ik hier geen link zie met het op temperatuur komen van de motor.