start stopsysteem werkt zelden, behalve als ik hem in neutraal zet.
Vraag gesteld door Ard66 op 14 december 2018
Ik heb een tweedehands Peugeot 2008 gekocht, diesel, automaat.
Het start stopsysteem werkt zelden. En op de meest gekke momenten soms wel: bij korte ritjes, koude motor, airco keihard aan het verwarmen, buitentemperatuur 1 graad. Met lange ritten (ik rijd dagelijks 150 km) werkt hij meestal niet. In de afgelopen week heeft het systeem 1x gewerkt. De garage heeft het systeem uitgelezen en zegt dat alles normaal werkt.
Nu ben ik er vandaag achter gekomen, dat als ik de automaat in neutraal zet met mijn voet op de rem, het start stopsysteem de motor uitzet, ook als ik hem direct daarna weer op drive zet. Tot ik mijn voet van de rem haal natuurlijk. Het lijkt er dus op dat de drive stand verhindert dat het start stopsysteem de motor uitzet.
Of is het normaal dat de motor wel afslaat al je hem in neutraal zet?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU heeft de indruk dat het start/stop systeem van uw Peugeot 2008 niet correct werkt.
In de handleiding van uw auto vanaf pagina 95 vindt u een duidelijke beschrijving van het systeem en alle voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Hier staan bijvoorbeeld omstandigheden waar de stop stand niet geactiveerd wordt.
Bijzonderheden: STOP-stand niet beschikbaar
De STOP-stand wordt niet geactiveerd als:
- het bestuurderportier geopend is,
- de veiligheidsgordel van de bestuurder
losgemaakt is,
- de auto sinds de laatste start met de sleutel niet sneller dan 10 km/h heeft gereden,
- de klimaatregeling in het interieur dat niet toelaat,
- de voorruitontwaseming is ingeschakeld,
- er bepaalde bijzondere omstandigheden zijn (laadtoestand accu, motortemperatuur, rembekrachtiging, buitentemperatuur...
Het start/stop systeem werkt uitsluitend als de ladingstoestand van de accu boven de 80% is. De dynamo laadt de accu tot 80%, van 80% naar 100% wordt geladen bij afremmen op de motor. Als u het gaspedaal los laat wordt de dynamo maximaal bekrachtigd en zal dan maximaal laden.
Dat het systeem in stadsverkeer, waarbij u regelmatig op de motor remt, vaker werkt klopt dus wel.
Bij ritten op de snelweg wordt weinig op de motor afgeremd en zal de ladingstoestand van de accu rond de 80% blijven hangen en het start/stop systeem niet werken.
Deel deze pagina