Onderhoudssysteem BMW 520d van 2016
Vraag gesteld door J. Nijkamp op 8 november 2017
Sinds juni 2017 heb ik een BMW 520D van 2016 in bezit. Er was 28.000 km mee gereden en ik heb 2 jaar Premium Selection garantie. De oliebeurt is uitgevoerd en ik kon daarna 30000 km rijden. Tijdens onze vakantie in Polen (met de caravan van 1600 kg) bleek dat het onderhoudssysteem wel erg rap naar beneden werd bijgesteld.
Uiteindelijk hebben we 3000 km gereden en werd de nog te rijden kilometers met 9000 km verlaagd, zodat een volgende onderhoudsbeurt snel in zicht komt. Met mijn vorige BMW's was dit niet zo: mijn X3 bracht voor elke 1000 km 1150 in mindering bij het trekken van een caravan, terwijl dit bij onze 523i van 2012 1500 km was. Onze 520D brengt echter het dubbele (3000 km) in rekening.
Jaarlijks rijd ik 9000 km met caravan, hetgeen betekent dat 27000 km wordt afgetrokken in het onderhoudssysteem. Er blijven dan nog 3000 km over om zonder caravan te rijden, alvorens ik weer een beurt moet afspreken. Het gevolg is dat ik in februari ergens in Spanje (een reis van 6000 km) op zoek moet naar een garage voor een beurt. Ik voel me op z'n zachts gezegd bekocht. De garage heeft contact gehad met BMW Nederland en kan niets bijstellen omdat de maximale waarden reeds zijn ingesteld.
Kan ik een beroep doen op ontbinding van de koop? Dit is m.i. een verborgen gebrek. Ik rijd met een caravan van 1600 kg, terwijl ik met de auto een gewicht van 2000 kg mag trekken. Verder houd ik alle tankbeurten en onderhoudsintervallen bij, zodat ik alle verbruikscijfers (ook van mijn vorige auto's) beschikbaar heb.
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertU heeft in juni 2017 bij een BMW -dealer een BMW 520D uit 2016 gekocht. Ten opzichte van uw vorige auto (BMW (X3) geeft de Service Interval Indicator (slimme technologie die service interval aangeeft) veel sneller aan dat de auto aan onderhoud toe is (1000 km/1500 km om 1000 km/3000 km). U voelt zich bekocht en vraagt zich af of het 'verborgen gebrek' een ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigt.
Het is niet te zeggen waar dit verschil door wordt veroorzaakt. Het zou kunnen worden veroorzaakt door verschil van motorinhoud, een kleinere carter inhoud (hetgeen zou kunnen leiden tot een snellere vervuiling), wellicht heeft de indicator een een modificatie ondergaan en is het systeem nog gevoeliger/nauwkeuriger.
Uiteindelijk is het aan de dealer en/of importeur om antwoord te geven op de vraag, waardoor dit verschil wordt veroorzaakt.
Het kan mij goed voorstellen dat u dienaangaande teleurgesteld bent in de auto. Juridisch bezien rechtvaardigt een relatief kleine afwijking ontbinding vand e koopovereenkomst niet. Zoals gezegd vind ik wel dat de dealer tekst en uitleg moet geven over de oorzaak van het verhoogde mate van onderhoud.
Informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
NB: Ik zou hetzeer op prijs stellen als u mij op de hoogte zou stellen van het verdere verloop in deze zaak.
***
Reactie van J. Nijkamp:
't Is maar wat je een klein verschil noemt! Een stijging van 100%, kunnen ze bij de ANWB nog rekenen?
De auto moet om de 30000 km een beurt hebben. Jaarlijks rijd ik 9000 km met de caravan (gedurende 3 maanden), dus brengt het onderhoudssysteem 27000 km in mindering. Blijft over 3000 km. Uitgaande van gemiddeld 1650 km per maand (zonder caravan) moet ik om de 5 maanden een grote beurt laten uitvoeren.
***
Reactie van Michiel Claesen:
HEt is niet mijn bedoeling (geweest) u tegen uw zere been te schoppen! Uitgaande vand e wet en mijn ervaring, maakt dat ik ontbinding van de koopovereenkomst hier niet haalbaar acht.
Voorts ga ik ervan uit dat een beurt dan niets meer betreft dan olie verversen en een nieuwe oliefilter?
Volgens een technische collega werkt SII op algorutmen, waarbij warmte motor en aantal tankbeurten een voorname rol spelen bij vaststelling onderhoud.
Uiteindelijk is het aan BMW te verantwoorden waar deze forse verschillen (X3 vs 520D) door veroorzaakt worden.
Deel deze pagina