Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Cuppen van autobanden

Vraag gesteld door Embe op 8 mei 2015

Onder mijn Nissan Qashqai, bwjr 2012, zitten banden van het merk Maxxis Vectra SUV M+. Oftewel all-season banden. Kilometerstand is 70.000

Deze banden cuppen wat een vervelend geluid met zich meebrengt. Is het per definitie nu ook zo dat, als ik overga op nieuwe banden, bv. Continental Contipremium Contact 5, deze ook na verloop gaan cuppen? Zo ja, welke maatregelen kan ik nemen om het cuppen te voorkomen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Oorzaak voor het cuppen
De oorzaak voor het cuppen van de banden is vaak een combinatie van auto en bandentype. In de meeste gevallen komt dit verschijnsel voor bij de op de achteras gemonteerde banden. Het heeft met name te maken met de achterasconstructie waardoor een achterband wat ontvankelijk wordt voor een wat ongelijkmatige slijtage.

Verstandige investering
Nu denk ik dat de keuze voor de genoemde Conti's wat bandenkeuze betreft een verstandige investering is. Het risico op een gecupt profiel op langer termijn is echter niet uit te sluiten. U kunt wel bij de dealer er op aandringen bij elke onderhoudsbeurt de wielen van vóór naar achter te wisselen en vice versa. De ervaring leert dat de banden rondom op die manier zo lang mogelijk gelijkmatig afslijten met zo min mogelijk kans op onprettige afrolgeluiden.

 


***

 

 

 

Reactie van Embe:
Dank u voor uw snelle reactie!
Zou het opnieuw uitlijnen zinvol zijn? Ik merk tijdens het rijden niets van het "wegtrekken" van de auto en ook de banden zijn aan de buitenkant niet extra versleten t.o.v. de binnenkant (of andersom). Een band met gesloten schouders wordt ook wel eens geopperd. Ik weet niet of de Conti's dit hebben en of daar een meerprijs aan vastzit. Ik ben een rustige rijder.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
De wielstanden laten controleren sluit in ieder geval uit dat de ongelijkmatige slijtage te maken heeft met een verkeerde wieluitlijning. Het verschijnsel cuppen is echter niet te wijten aan verkeerde wieluitlijning, zeker wanneer er geen sprake is van géén verschil in slijtage over de breedte van het loopvlak. Een band met een gesloten schouderprofiel is gericht op minder afrolgeluiden. In die zin is dat een pré, maar ik benadruk het regelmatig wielen wisselen het beste preventief werkt. Ik kom overigens de ContiCrossContact SUV band tegen met gesloten schouderprofiel.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Charley Anderson:
Ik rijd sinds april 2016 een C Max van 2015. Heb sinds december nieuwe 4 season ( goodyear) banden voor bij kwik fit laten plaatsen inclusief het uitlijnen en balanceren.

Nu krijg ik last van cuppende achter banden ( bij Ford naar gekeken). Het wordt steeds erger, auto trilt, vooral bij 50-80 km. De kilometer stand van auto is 42.000 km. Achterbanden hebben nog ruim 5mm profiel. Is de oplossing nieuwe achterbanden of winter en zomerbanden?