Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

grote beurt en APK

Vraag gesteld door WiHeArnoldus op 11 april 2017

Mijn auto is van sept. 2013. Ik heb een Skoda Fabia. Het display gaf in maart 2017 aan dat ik een afspraak voor een beurt moet maken met de dealer. Ik belde en men vertelde dat de Skoda toe was aan een grote beurt. De Skoda heeft pas 40000 km gelopen. Ik maakte een afspraak en men vertelde dat de trommelremmen achter niet bij de beurt waren inbegrepen.Deze kwamen boven op de prijs van bijna € 500,00. Ik vroeg of de airco ook bij de beurt hoorde, dat was niet het geval. Dat was nog een keer een Kleine €100,- extra. Ik zei dat mijn banden wissel bedrijf hier een andere prijs voor rekent. Toen namen ze de airco mee met de beurt voor € 50,- extra. Op de dag van de afspraak kon ik een fiets meekrijgen i.p.v. een auto. Ik ben weggegaan zonder fiets. Na een uur kreeg ik een telefoontje van de garage, het lucht filter wilde men ook vervangen en men wilde een toevoeging bij de benzine doen wat € 50,00 kost. Dat heb ik geweigerd. Voor het luchtfilter heb ik toestemming gegeven. Daar had ik later spijt van. De vervanging is pas nodig bij 60000 km. Ik was overdonderd. Toen ik de auto mee nam vroeg ik naar de APK. De receptionist zei dat ik daarvoor in augustus of september moet terug komen. De auto is van mijn vrouw. Thuis gekomen was zij furieus. Zij bekijkt het veel zakelijker dan ik. Ik moet zeggen dat ik haar boosheid deelde. Later heb ik in een review een slechte beoordeling gegeven. De receptionist belde mij daarover op en hij nam mij dat niet in dank af. We waren er samen wel uitgekomen met de APK. Als hij duidelijk was geweest toen ik de auto ophaalde had hij kunnen aangeven dat de APK gratis zou zijn. Ook was de receptionist tijdens de afspraak niet duidelijk. Hij had kunnen aangeven dat gezien de lage kilometerstand ik nog een paar maanden had kunnen doorrijden en dan de grote beurt samen met de APK laten uitvoeren.Hoe denkt de expert van de ANWB hierover?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U deelt uw ervaring met uw dealer betreffende een onderhoudsbeurt aan uw Skoda Fabia. Helaas hebben u en uw partner geen goed gevoel overgehouden aan de werkwijze van de dealer.

Dat is vervelend, ook omdat ik in uw verhaal geen echte fouten van de dealer tegenkom. Wel mankeerde het zo te lezen aan goede communicatie tussen u en de dealer. Daarmee bedoel ik zowel het verstrekken van de opdracht aan de dealer, als uitleg en advies van hun kant.

Het is gebruikelijk dat meerwerk aan trommelremmen (die niet elke beurt open hoeven) en aircoservice (niet elke grote beurt) niet bij de standaard prijs in zitten. Het is ook geen geheim dat de prijzen bij de merkdealer doorgaans hoger liggen dan bij een fast-fitter.

Een garage is bij onderhoud buiten garantie om, niet verplicht te zorgen voor een vervangende auto, fiets of ander vervoer. Vrijwel alle dealers kunnen die service aanbieden, maar dat is zelden gratis.

Het luchtfilter van uw auto moet volgens het onderhoudsschema elke 60.000 km óf elke 4 jaar worden vervangen, naar gelang welke het eerst wordt bereikt. Dat had dus anders in september gemoeten.

De auto was nog niet APK-plichtig, want die verloopt over 5 maanden. U had bij het verstrekken van de opdracht bij de receptionist kunnen aangeven dat u de auto, 5 maanden vóór het verstrijken van de geldigheid, een APK had willen laten ondergaan. Het is gebruikelijk dat zulks in overleg gaat, omdat een APK keuring vijf maanden vóór de vervaldatum juist ongebruikelijk is.

Aan de andere kant had de receptionist u wel kunnen informeren over de mogelijkheid de APK naar voren te halen. Hij of zij heeft daarin een adviestaak.

Uw auto geeft op het dashboard aan wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Het is dan niet aan te bevelen die beurt vijf maanden uit te stellen.