Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Terugroepactie na reparatie Audi A3

Vraag gesteld door bsb18 op 17 juli 2017

In april 2017 hebben wij, na een keer stevig te moeten remmen (zeg maar rustig: noodstop...) met onze Audi A3 automaat (uit 2009) een probleem gehad: de automaat werkte na deze noodstop niet meer en wij konden nog maximaal 40 km/h rijden. Bij de dealer gaf men aan dat de 'mechatronic' vervangen moest worden. Zo gezegd, zo gedaan. Deze reparatie heeft ons ruim € 2000,- gekost.

Nu ontvangen wij begin juli een brief van de importeur, waarin een terugroepactie op onze auto gemeld wordt. In de nogal vaag omschreven tekst staat dat er softwareupdates uitgevoerd dienen te worden, omdat 'in kritische rijsituaties de voor de stabilisering noodzakelijke rijdynamiekregeling wegvallen kan, waardoor een verhoogd gevaar voor ongevallen bestaat'...
Op de site van de RDW spreekt men over mogelijke overbelasting van het ABS-ESC-regelapparaat...

Omdat ik inmiddels vermoed dat het één en ander met elkaar te maken zou kunnen hebben, ben ik op internet gaan zoeken en op een Australische autosite kwam ik het volgende tegen:

"The previous-generation 2009 model-year Audi A3 has been recalled this week (2191 units) over concerns a faulty connection in the ESC control unit could affect the vehicle’s safety systems in critical handling situations.

Audi reports a fault in an earth connection to the system could occur due to excessive thermo-mechanical strain on the unit’s components.

If the condition occurs, this can limit the ability of both the ABS and ESC systems to stabilise the vehicle in an emergency situation, such as oversteer, understeer or hard braking".

Mijn vraag is: Houden deze reparatie en vervanging van de mechatronic en de terugroepactie verband met elkaar en zo ja, kunnen wij 'iets' met gemaakte reparatiekosten in de richting van Audi of de importeur?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de terugroepactie van Audi betreffende de ABS-ECS regelunit.

U vraagt zich af of er een relatie is met de eerder vervangen mechatronic van de DSG automaat. De mechatronic heeft de functie om op basis van de informatie van de motorregelsystemen de juiste schakelbeslissingen voor de DSG versnellingsbak te nemen.

De ABS-ECS regelunit heeft duidelijk een andere functie en is de terugroepactie voorals gericht op een mogelijke storing in het sabiliteitsprogramma (ECS) in relatie tot het remsysteem. Deze storing zou kunnen ontstaan tijdens een noodstop maar levert vervolgens ook brandende ABS- en ESC-controlelampjes op. Dat heeft u kennelijk niet waargenomen. Er is ook geen relatie met het plotseling terugvallen van de snelheid.

De recall heeft met name een preventieve insteek waar de software update ook op gericht is. Op basis van uw voorval kan ik eigenlijk nergens uit op maken dat er een relatie is met het ABS-ECS stuurapparaat. Met name omdat een dergelijke storing toen ook een brandend ABS-ESC storingslampje had moeten opleveren.



***

Reactie van sedrik:

Hi all,

I have 2009 Audi A3 (Aut.) and had the terugroepactie (software update) in July 2017 from Audi Amsterdam.

At the day of the software update, the ABS broken down and Audi Amsterdam claimed 1,200 EUR repair cost. After intense discussions, they agree to do further diagnostic of the car and called me 3 days later that my car is fixed and they replaced the ABS without any cost.

After 2 months later, on the road, the ESC lamp was suddenly got on. After an hour later, at the parking spot, the DSG was stuck and I cant move the gears which I need to call the road service and the car towed to Audi Den Haag.

After the diagnostic, Audi Den Haag told me the mechatronic or the entire gearbox broken which needs to be replaced. Mechatronic costs 3000 euro and entire gear box costs 6000 euro.

My car stays in Audi Den Haag garage for nearly 2 months and both Audi Amsterdam and Audi Den Haag did not deal with the problem and keep saying that the latter problem could not be from the software update. They did not do a proper diagnostic (I had the diagnostic report) and would not want to do further diagnostic.

My car has less than 100K km and do not have any ABS/ESC/Mechatronic/Gearbox or any other major issue in the past until this software update. (45f5)

The software update was about ABS/ESC and both systems failed in 2 months after the update but cant do anything because I cant prove the relation.

Do I have any chance to escalate the issue or do you know any other similar case?

Regards

Selcuk