Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lager brandstofverbruik door sportuitlaat?

Vraag gesteld door F62 op 6 juli 2015

Ik heb sinds kort een Subaru Forester uit 2007 gekocht met 2.0 benzine motor 158 pk zonder turbo. Ik wil proberen die auto iets zuiniger te krijgen. Er zit al een ander (meer open) luchtfilter op. Voor zover mij bekend is er weinig winst in brandstofverbruik te behalen met tunen omdat de auto geen turbo heeft. Blijft over de optie om de uitlaat te modificeren: de laatste katalysator vervangen door een gewone demper en erachter ook meer open dempers. Volgens zeggen verbruikt motor dan minder brandstof omdat deze de uitlaatgassen makkelijker kwijt kan. Is wel een relatief dure investering, ik moet ongeveer 100.000 km rijden om dit terug te verdienen dus ik twijfel nogal. Is het bewezen dat een meer open uitlaat leidt tot minder brandstofverbruik en zo ja, hoeveel % is dat ongeveer ?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Autofabrikanten doen er alles aan om de CO2 uitstoot (brandstof verbruik) naar beneden te krijgen. Hoe lager de CO2 uitstoot hoe beter het energielabel. Minder tegendruk in de uitlaat geeft mogelijk meer vermogen en geluid maar geen lager verbruik. De katalysator verwijderen is wettelijk niet toegestaan, de auto zal dan niet meer aan de milieueisen voldoen. De auto in goede staat van onderhoud houden en een rustige rijstijl zorgen voor een gunstig verbruik, dus motor uit als dat kan en defensief rijden.
Het brandstofverbruik wordt nog steeds voor het grootste deel bepaald door de rijstijl.