Hoe kan het dat 3 bouten van de motorophanging afbreken van mijn VW Passat
Vraag gesteld door Paul53 op 27 november 2015
Een tijd geleden is de koppakking en mijn distributieriem vervangen door de garage. Dit gebeurde bij 180.000 km. Enkele weken geleden zijn de 3 bouten van de motorophanging afgebroken waardoor de motor scheef in het motorcompartiment kwam te liggen. Huidige km.stand 240.000 km.
Is er enig verband tussen reparatie en het afbreken van deze bouten?
Ik rijd een VW Passat 2.0 TDI.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of er een verband is tussen drie afgebroken bouten van de motorophanging én het vernieuwen van de distributieriem en koppakking.
Dat verband is er wel mits het de bovenste motorsteun betreft aan de distributiezijde. Deze bouten worden nog weleens preventief mee vervangen na demontage. Er is echter wel sprake van een ingreep waarvan de mogelijke aanleiding van dit gebrek 60.000 km geleden heeft plaatsgevonden. Dat is te ver weg om nog ergens aanspraak op te kunnen maken.
Met een motorsteun op een andere locatie onder de motorkap zie ik niet direct een verband. Dit verhaal gaat dus uitsluitend op voor de eerder omschreven motorsteun.
Deel deze pagina