Milieuzones en discriminatie
Vraag gesteld door WillemDronten op 2 april 2018
Waarom mogen vrachtwagens en motorvoertuigen met een buitenlands kenteken wel de milieuzones in? Waarom wordt een bouwjaar gehanteerd en niet de kwaliteit van de uitlaatgassen? Doet de ANWB nog iets tegen deze vorm van discriminatie?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over de milieuzones in Nederland voor buitenlands gekentekende voertuigen.
Deze milieuzones gelden óók voor buitenlandse voertuigen maar kunnen de kentekens voor dergelijke doeleinden niet automatisch gescand worden. De handhaving maakt het daarom dus een stuk lastiger. Dat steekt ons ook maar ligt de oplossing op Europees niveau door óók voor milieuzones, buitenlandse kentekens te kunnen scannen. Bij verkeersovertredingen is er immers wel toegang tot de kenteken gegevens maar niet voor dit soort situaties. Die knop moet dus om waar de ANWB ook actief Europees voor lobbyt.
Het al dan niet toegang krijgen tot een milieuzone hangt af van de datum eerste toelating (DET). Aan die datum zit een voor de periode geldende emissieklasse of euroklasse vast en betreft dus de uitstootklassen van voertuigen in de Europese Unie. Wat CO, NOx en fijnstof betreft valt de DET dus makkelijk te koppelen aan de toen geldende emissieklasse. Mits het kenteken ook te scannen valt en kunnen daarom buitenlandse kentekens óók wat ons betreft ten onrechte de dans ontspringen.
Deel deze pagina