Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat moet ik doen als mijn auto al 4 weken bij de garage staat en de garage is niet duidelijk over het probleem?

Vraag gesteld door remcocaz op 3 april 2017

Begin maart begon mijn auto bij stationair draaien op eens te trillen. Ik heb mijn alfa mito op advies van de Anwb in Rhoon bij een alfa dealer gebracht.. Wat blijkt nu is dat deze dealer sinds een jaar geen officiele fiat/alfa dealer meer is. Bij binnenkomst ziet het er nog wel uit als een echte dealer, en de eigenaar heeft mij niet verteld dat het niet meer een erkend alfa dealer/garage is, terwijl ik in mijn verhaal duidelijk heb verteld dat ik bij een alfa garage moest wezen. Na 2 dagen uitzoeken, geeft hij aan dat het om de Multi air module zou gaan en de kosten 1150 euro zou worden. Na een week/anderhalf week heeft hij het pas kunnen repareren, dit omdat het onderdeel nog niet binnen was en hij het druk had met andere reparaties. Ik heb hem meerdere malen geprobeerd te bereiken, maar het lukt mij niet of hij zou terugbellen wat nooit het geval was. Vervolgens kon ik het op een dag ophalen, en toen ik daar aankwam in de ochtend bleek dus dat mijn motor nog enorm begon te trillen. Vervolgens kreeg hij de auto niet eens meer gestart. Dat zou vreemd zijn volgens hem, hij had het zelf de avond er voor even snel op gezet. Na weer 2 dagen onderzoeken, bleek dus dat de kleppen voor en achter stuk waren. Volgens hem een schade dat door de kapotte Multi air module is gekomen. Dus dat betekent nieuwe voor en achter kleppen. Kosten zijn een extra 1500 euro. Ik heb een second opinion aangevraagd bij de alfa dealer in Rotterdam, die gaven mij aan dat het inderdaad kan komen door dat de Multi air module stuk was, of het kan komen door dat de Multi air module er verkeerd op is gemonteerd! Nu blijkt dus dat de eigenaar en vader van ruim 75 jaar weer in zijn grage werkt. Dus nu begin ik te twijfelen of die al stuk was, of dat de oude heer het verkeerd gemonteerd heeft. de kleppen zouden worden besteld, en het heeft weer een week geduurd. Vervolgens heb ik zelf contact opgenomen en bleek dat nog niet alle onderdelen binnen waren. Dus moest het na het weekend gebeuren. Maandag zou hij weer contact opnemen, helaas heb ik zelf dinsdag moeten bellen en bleek dus dat het onderdeel nog in Rotterdam op maat gemaakt moest worden. Woensdag ben ik persoonlijk langs gegaan aangezien hij toch niet zou bellen, en eindelijk was het laatste onderdeel binnen. Vrijdag mocht ik het ophalen. Verolgens kreeg ik vrijdag de receptioniste aan de telefoon, helaas nog niet af, want de eigenaar is door zijn rug gegaan. Op dit moment begin ik nog meer te twijfelen over de kunde en kennis van deze man/garage. Vandaag maandag 3 april ben ik nogmaals langs gegaan (aangezien hij mij de vrijdag 31 maart zou bellen (niet gebeurd) En zijn antwoord was dat we de goeie kant op gingen met mijn auto. Mijn vraag is dan: wat bedoelt hij met de goeie kant? Kan hij het wel of niet repareren? Ieder geval komt het nu over dat hij het gewoonweg niet weet, ik ben zelfs bang dat hij nog meer schade zal toebrengen aan mijn auto. Ik twijfel enorm of hij wel niet mijn kleppen zelf heeft beschadigd bij het installeren van de Multi air module. MIjn auto staat nu vanaf 3 maart daar en het is nu 3 april. Ruim een maand. En geen vooruitgang geboekt. Mijn vraag: Wat zijn mijn rechten? Moet ik het door hem alsnog laten repareren? Moet ik de volledige 2650 euro betalen? Is er een mogelijkheid dat een deskundige van de ANWB een kijkje neemt bij deze garage? Ik ben gewoonweg bang dat hij gaat experimenteren, en iets anders stuk maakt en mij uiteindelijk voor de kosten laat opdraaien. Het is moeilijk te bewijzen of de schade er al is geweest, of dat hij deze heeft toegebracht. Hoop is nu nog ver te zoeken bij de dealer in Hellevoetsluis

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden wil ik graag aanvullende informatie.

1. Wat is het bouwjaar van de auto?

2. Wat is de kilometerstand van de auto?

3. Wanneer hebt u de auto gekocht?

4. Is de garagist in Rhoon ook de verkoper van de auto geweest?

5. Is de garagist in Rhoon aangesloten bij de BOVAG?

6. Is de oude Multi air module bewaard gebleven?

7. Heeft de Alfa dealer in Rotterdam die de second opinion uitgevoerd heeft de auto fysiek bekeken?

8. Beschikt u over een rechtsbijstandverzekering?



***

Reactie van remcocaz:

Hoi, Mijn auto is uit bouwjaar 2010 Gekocht in januari 2015 met 36.000 km stand, en heb nu ruim 96.000 op staan. Sorry auto staat niet in Rhoon, maar in Hellevoetsluis. Ik ben in Rhoon geweest bij de ANWB garage, die hebben mij doorverwezen een alfa/fiat dealer op te zoeken met mijn probleem. Ik heb mijn gekocht in leiden bIj de Zeeuw auto's. (ook Alfa) De garage in Hellevoetsluis is volgens website van de dealer ook bovag en ook een alfa specialist. Of de oude Multi air module bewaard is gebleven weet ik niet. Ik zal er om vragen. Nee de alfa dealer in Rotterdam heeft het niet fysiek kunnen zien. Heeft mij geadviseerd telefonisch. Min of meer of zijn verhaal klopt met wat er afspeelt. Ja ik beschik over recbtsbijstandverzekering en wacht hier ook op antwoord



***

Reactie van Marika Oliviera:

Een garage moet als goed vakman werkzaamheden uitvoeren. Als er een probleem aanwezig is waarvan de oorzaak niet direct kan worden gevonden kan een reparatie langer duren. Echter, in de wet staat overigens niet hoe lang een reparatie mag duren. U mag wel verwachten dat u de auto weer binnen een redelijke tijd terugkrijgt. Daar moet u afspraken over maken met de dealer. Als u er geen afspraak over hebt gemaakt dan is mijn advies om dat alsnog te doen. Geef de garagist een redelijke kans om de auto te repareren. Als de verkoper voor die datum de auto niet (goed) gerepareerd heeft, dan kunt u aangeven dat het werk niet deugdelijk is uitgevoerd. De uitgevoerde werkzaamheden moeten namelijk deugdelijk zijn.

Omdat u de zaak aanhangig hebt gemaakt bij uw rechtsbijstandsverzekeraar, raad ik u aan om te vragen of zij een onafhankelijke expert kunnen inschakelen. Die kan vervolgens de uitgevoerde werkzaamheden beoordelen.

Voor informatie over onderhoud door garage vindt u op onze website.