Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mijn auto wordt ouder. Wanneer moet ik hem verkopen?

Vraag gesteld door FAHT op 3 maart 2016

Mijn tweedehands Volvo V70 komt nog steeds zonder problemen door de APK. Maar nu moeten er nieuwe velgen onder. Wanneer is het beter geen kosten meer te maken aan een oude(re) auto?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het beste moment om een een auto in te ruilen is niet eenvoudig te bepalen, omdat niet alle kosten van tevoren zijn te voorspellen. Hogere kosten in de garage zijn inherent aan een oudere auto. De kosten van een set velgen is nog te overzien.
Een uitgebreide keuring raad ik zeker aan, want die geeft in ieder geval de informatie die u kan helpen om de keus te maken. De keuring geeft inzicht in de zaken die we wel te weten kunnen komen: de te verwachten kosten aan vervanging van slijtagegevoelige delen, de toestand van carrosserie, dragende delen, motor, koppeling en versnellingsbak.
Maar er blijft met oudere auto's altijd een risico van een onverwachte grote reparatie, of een aantal kleinere reparaties achter elkaar. De kosten daarvan kunnen de waarde van de auto uiteindelijk overstijgen, waarmee hij economisch total-loss is. Op dat moment levert hij bij inruil vrijwel niets op. Als de auto op dit moment een lage dagwaarde heeft maar in goede staat is en investeringen binnen de perken blijven, dan is het risico van economisch total-loss aanvaardbaar. Meer dan de dagwaarde is het risico namelijk niet.

Meer informatie over het bezit en gebruik van de auto en een autokostentool vindt u op onze website.



***

Reactie van DutchArt:

Dat ligt er aan. Is een auto altijd goed onderhouden geweest dan zou je er in principe met wat kleine reparaties mee door kunnen rijden. Wat kost het om een nieuwe aan te schaffen? Kost ook veel geld aan afschrijving en (all risk) verzekering. En het scheelt natuurlijk ook als je zelf een beetje handig bent.



***

Reactie van dutchdavey:

De antwoord van Erik is niet compleet.

Je moet ook rekening mee houden met de tamelijke hoge afschrijving die je te maken zal hebben met een nieuwere auto. De dagwaarde van de auto is niet zo belangrijk anders dan door te geven hoeveel geld je staat te verliezen jaar aan jaar.

Een nieuwere auto kost minder in reparatiekosten maar veel meer in afschrijving, terwijl met een oude auto is dat juist anders om.

Rijd maar lekker door met je Volvo. Neem tevredenheid met de feit dat de auto veel minder gaat dalen in waarde, maar wees voorbereid om wel een paar duizend euro per jaar uit te geven in kosten.

Al is de dagwaarde nul, who cares als je zorgt voor je auto en lekker door kan rijden...



***

Reactie van Bover:

Ik ben wel benieuwd wat u bedoelt met een "oudere" auto. Ik rij ook een Volvo V70 D5 My 2006 met 350.000km op de teller. Hij is op dagwaarde nog geen 3000,= waard. ( geen lease of op de zaak, wel 0.19 zakelijke kilometers)
Technisch gezien is mijn V70 tip top in orde tot en met reeds vervangen schokdempers, kogels, wiellagers rondom, motorsteunen, draagarmen, nieuwe stoezitting enz enz. Gewoon maximaal goed onderhoud met een beetje zelf en hulp van de garage. Ik rij rond de 55.000km per jaar en heb besloten door te rijden tot ver over de 500.000km.
Een nieuwe Volvo kost per jaar meer dan 7000,= afschrijving per jaar. Kun je veel voor repareren. Ik ververs 3x olie per jaar met 55.000km en heb een kosten plaatje onderhoud ex brandstof van rond de 1000,- per jaar.

Trouwens een Volvo gaar bijna 4ever mee. Ik heb er verschillende naar de half miljoen kilometer gebracht zowel benzine als diesel.



***

Reactie van Jur:

Tja. Mijn 940 heeft er al 615.000 op zitten. Op zich niet vreemd, bij de Volvo700 vereniging is er iemand die over de miljoen heen zit. Met het originele blok, is nog geen sleutel aan geweest.

Dit geldt ook voor mijn wagen. Geen olieverbruik. Inmiddels al een keer de koppeling, een versnellingsbak (2e hands), een drietal waterpompen, twee radiateurs, een dynamorevisie, een kokerbalk deels vervangen. De lpg installatie is ook aan de beurt geweest, ik ben nu aan de tweede verdamper toe. En het stuurhuis is vervangen door een revisie exemplaar.

Het lijkt veel,maar kijk ik dan naar mijn autokosten inclusief verzekering en belasting dan kan ik daar geen nieuwe voor rijden. Dit terwijl het onderhoud heel secuur gebeurt en er banden uit de topklasse onder liggen.

De wagen rijdt en oogt als een nieuwe, op een paar kleine deukjes na. Maar deze zijn niet van belang voor het gebruik. Wij gebruiken ''m in binnen- en buitenland. Nee, voorlopig gaan wij op naar het tweede miljoen. ;-)

Pas nog een nieuwe V70 mee gehad, 6500 km op de klok. Problemen met de CAN bus. Die moet worden geupdate, schijnt-ie zelf te doen over het internet. Dat ging dus écht fout. Twee en een half uur werkplaats bij een dealer in Frankrijk. Voor mij geen geavanceerde elektronica. In het autovak heb ik een aantal vrienden, wanneer je die verhalen hoort...



***

Reactie van Zaak van den Akker :

met goed onderhoud kom je heel ver
mijn volvo s 80 is nu 17 jaar maar rijd nog probleemloos
zelfs advies van de vovo dealer rustig mee door blijven rijden