Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

airco problemen

Vraag gesteld door Deliaantje op 2 juni 2018

De airco van mijn Volvo S40 (bouwjaar 2008) werkt nu voor de derde keer niet meer. De eerste keer is deze gerepareerd door de Volvo garage: kosten rond de 700 euro. De tweede keer is hij nagekeken en bijgevuld door een algemene garage (voor alle merken auto's): kosten 120 euro. Hierna heeft hij weer zo'n 4 tot 5 jaar goed gefunctioneerd.
Thans werkt hij voor de derde keer niet meer. De Volvo garage heeft hem bijgevuld en hierbij fluor toegevoegd; na ongeveer 2 a 3 weken rijden zou dan bij inspectie d.m.v. een uv-lamp moeten blijken waar het lek zit. Om e.e.a. goed te kunnen zien zou dan de voorbumper van de auto moeten worden gedemonteerd. Volgens de Volvo garage moet er absoluut sprake zijn van een lek, daar het hier een gesloten systeem betreft. Om deze reden wordt de airco bij de jaarlijkse beurten ook nooit door hen bijgevuld: uit een gesloten systeem zou immers niets kunnen lekken!
Toch vraag ik mij af of het gebruikte koudemiddel, het gas R 134a , dan niet in de loop der jaren tijdens het koelen wordt verbruikt, zodat van tijd tot tijd bijvullen wel nodig is.
Wanneer de 2 a 3 weken na het laatste bezoek aan de Volvo garage zijn verstreken en de airco werkt nog steeds goed, kan ik dan de inspectie met uv-lamp misschien achterwege laten en eens aanzien of hij het deze keer weer 4 tot 5 jaar goed blijft doen? Dit om een tweede onnodige en dure reparatie te voorkomen. En kan de toegevoegde fluor dan in het koudemiddel blijven zitten of dient deze toch verwijderd te worden?
Graag uw advies. Bij voorbaat dank.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de airco van uw Volvo.

Ook een airco behoeft regelmatig onderhoud. Hij verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 à 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand.

Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. De compressor van de airco wordt onvoldoende gesmeerd, loopt warm en gaat stuk. Laat daarom minimaal om de drie jaar de airco controleren, en bij een natuurlijk verlies van zo'n 10-15 procent per jaar is het niet onlogisch dat deze dan opnieuw afgevuld dient te worden.

Misschien is het daarom in dit stadium te voorbarig te denken aan een lekkage. U zou het voorlopig even kunnen aanzien en afwachten of binnen enkele weken het koelende vermogen alsnog terugloopt. Dan is een lekkage een logische gedachte. Maar mogelijk werkt de airco jarenlang weer naar tevredenheid zoals in óók na ingrepen in het verleden.