Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ledig kentekengewicht en houderschapsbelastings gewicht

Vraag gesteld door Matraman op 14 mei 2015

Voor het invoeren van een auto uit Belgie was ik gisteren bij de RDW.
na het controleren van het chassisnummer , werd de papierwinkel in orde gemaakt , en kon ik afrekenen. Op het papier wat bij de BPM aangifte moest zag ik direct dat het" totaal gewicht" werd overgenomen van de CVO. verklaring die bij de auto zit , en niet het "Ledig Gewicht".
Met de opmerking die ik maakte , dat het gewicht zo op het kenteken niet klopt , kreeg ik van de medewerkster direct de wind van voren , en werd ik afgeblaft met de woorden , dat de CVO van de auto leidend is , en dat hun altijd alles goed noteren , en dat zeker niet gingen wijzigen , en dat ik er geen verstand van had , en het maar met de autoimporteur cq fabrikant van de auto moest overleggen.
Na contact met de autoinporteur , blijkt mijn CVO te kloppen , en na nogmaals contact op te nemen met de RDW Veendam , zegt de mevrouw dat er van het totaalgewicht 100kg af gaat , en dat dat de leidraad word voor de te betalen houderschapsbelasting . met als opmerking dat de bij de auto behorende CVO leidend is.
Nu is op het CVO van de auto het totaalgewicht 1590 kG , en het ledig Gewicht 1445 Kg dus 145kg verschil.. Als er nu 100kg word verminderd kom ik op 1490 KG wat dus een belasting trede hoger betekent. Ik heb 100% verglijkbare auto`s opgezocht in het rdw register , die ook tussen de 1440 en de 1448 zitten . Met dit gegeven nogmaals de Rdw telefonisch benaderd , met als antwoord dat ze daar niets mee te maken hebben !! (macht)
Hoe ga ik dit verder aanpakken ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Op de nieuwe kentekencard is er geen sprake meer van het ledig gewicht van een voertuig maar 'massa rijklaar'. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder. Met aftrek van 100 kilo kom je dan op het ledig gewicht waar de MRB op gebaseerd is. Er is echter een verschil of er uitgegaan wordt van de gegevens van de CVO of de algemene typegoedkeuring. Daardoor kan er een verschil ontstaan in het rijklaargewicht wat uiteindelijk gevolgen heeft voor de MRB. Via de volgende link wordt het allemaal nog wat gedetailleerder uitgelegd;

http://blog.kenteken.tv/2014/02/26/massa-rijklaar-massa-ledig-gewicht-nader-verklaard/



***

Reactie van Matraman:

Allereerst bedankt voor de reactie !

ook in het blog staat dat er word uitgegaan van het CVO , net als de RDW tot 2x toe aan mij heeft verteld.
Dus is het standaard verschil van 100kg is niet van toepassing op mijn situatie.
Hoe ga ik dit verder aanpakken ?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik denk echter dat men uitgaat van het gewicht van 1590 kilo op de CVO en vervolgens daar 100 kilo van aftrekt. Massa ledig voertuig op de CVO is niet van toepassing. Het is duidelijk dat de CVO maatgevend is maar dat het hier gaat om de interpretatie van wat massa ledig voertuig is. Dat is dus niet wat op het CVO staat maar het rekensommetje van 1590-100 kilo. Het is zoals ik het zie een procedure kwestie waarvan ik me afvraag óf je daar iets mee kunt. U zou een bezwaar kunnen indienen of in eerste instantie een klacht;

https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Bezwaar-of-beroep-aantekenen.aspx?path=Portal/Over%20RDW/Kwaliteit